Positive Beauty, waarin verschillende toezeggingen worden gedaan en maatregelen worden genomen voor haar persoonlijke verzorgingsmerken, zoals Dove, Lifebuoy, Axe, Sunlight en Andrélon, zet zich in voor een nieuw tijdperk van schoonheid die gelijkwaardig, inclusief en duurzaam voor de planeet is.
Door van Unilevers toonaangevende innovatie en technologie gebruik te maken, zal Positive Beauty ook verandering in productontwerp en formuleringen stimuleren, zodat producten beter zijn voor mens en planeet, een superieure productbeleving bezorgen én inspelen op consumententrends.
De beslissing om het woord "normaal" te verwijderen is een van de vele stappen die Unilever zet om achterhaalde schoonheidsidealen uit te bannen, discriminatie te beëindigen en te pleiten voor een inclusiever beeld van schoonheid. Deze beslissing heeft Unilever genomen, omdat wereldwijd onderzoek naar de ervaringen van mensen ten aanzien van de beautysector laat zien dat het gebruik van het woord "normaal" om haar of huid te beschrijven, de meeste mensen het gevoel geeft te worden buitengesloten.
De studie die in opdracht van Unilever onder 10.000 mensen werd gedaan, werd uitgevoerd in negen landen1.
Daar kwam uit dat:
- Meer dan de helft van de mensen (56%) vindt dat de beauty- en persoonlijke verzorgingssector mensen het gevoel kan geven te worden buitengesloten.
- Ze liever hadden dat de beauty- en persoonlijke verzorgingssector zich erop richt dat mensen zich beter voelen in plaats van er beter uitzien (74%).
- Meer dan de helft van de mensen (52%) zegt dat ze nu meer aandacht hebben voor het standpunt van een bedrijf ten opzichte van maatschappelijke kwesties voordat ze producten aanschaffen.
Zeven op de tien mensen (70%) is het ermee eens dat het gebruik van het woord "normaal" op productverpakkingen en in advertenties een negatieve impact heeft. Voor jongere mensen, tussen de 18-35 jaar, stijgt dat cijfer naar acht op de tien (80%).
Griet Demasure, Marketing Director Beauty & Personal Care Benelux:"Meer dan één miljard mensen gebruiken onze beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten en nog meer mensen zien onze advertenties elke dag. Daarom weten we dat onze merken de kracht hebben om echt een verschil te maken. In dit kader pakken we schadelijke normen en stereotypen aan en vormen we een bredere, veel inclusievere definitie van schoonheid.”
“We weten dat de verwijdering van het woord "normaal" van onze producten en verpakkingen het probleem niet zal oplossen, maar het is een belangrijke stap in de goede richting. Er zijn tegenwoordig meer consumenten dan ooit die merken belonen die actie ondernemen rond sociale thema’s die zij belangrijk vinden. Om die reden denken we dat Positive Beauty ons sterker en een succesvoller bedrijf zal maken.”
Daarnaast zal Unilever de vorm, omvang, verhoudingen of huidskleur van een persoon niet digitaal aanpassen in haar merkadvertenties. Het aantal advertenties met mensen van diverse groepen die zijn ondervertegenwoordigd zal worden vergroot.
Positieve verandering voor mens én planeet stimuleren
De ambitie om meer goed te doen voor mens en planeet, en niet alleen minder schadelijk te zijn, staat centraal bij Positive Beauty. Onze beslissing om "normaal" uit onze verpakking en advertenties te verwijderen is slechts één maatregel in een reeks van drie toezeggingen die we hebben gedaan om een werkelijke en meetbare impact te hebben:
1. Actie ondernemen om tegen 2030 1 miljard mensen per jaar te bereiken en hun gezondheid en welzijn te verbeteren en gelijkheid en inclusie te bevorderen. Hierbij richten we ons op:
- Helpen om discriminatie in beauty te stoppen en een voorvechter te zijn van inclusie, door achterhaalde schoonheidsidealen uit te bannen en aan een inclusievere productportefeuille te werken.
- Gendergelijkheid, inclusief een stapje verder gaan met merkprogramma's en ervoor pleiten de status quo uit te dagen en #unstereotyping van advertenties.
- Gezondheid en welzijn verbeteren door middel van onze bestaande educatieve initiatieven op het gebied van handen wassen en mondhygiëne en onze focus uit te breiden naar nieuwe gebieden zoals lichamelijke gezondheid en geestelijk welzijn.
2. Hulp bij de bescherming en regeneratie van 1,5 miljoen hectare land, bossen en oceanen tegen 2030, wat meer land is dan wij nodig hebben voor de hernieuwbare grondstoffen die in Unilevers beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten worden gebruikt.
3. Het ondersteunen van een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica tegen 2023, waarbij we samenwerken met wetgevers, dierenbeschermingsorganisaties en gelijkgezinde bedrijven. Binnen Unilever zijn al 23 beauty- en persoonlijkeverzorgingsmerken door PETA goedgekeurd en andere merken zijn bezig het certificaat te verkrijgen.
Unilevers beauty- en persoonlijke verzorgingsmerken zullen bij deze toezeggingen centraal staan. Veel van deze merken hebben een trackrecord van invloedrijke programma's en doelgerichte groei. Zo zet Dove zich al meer dan 10 jaar in om van schoonheid een bron van vertrouwen te maken in plaats van een reden voor onzekerheid. Via het self esteem programma helpt Dove jongeren wereldwijd om het beste uit zichzelf te halen. In Nederland hebben we in 2020 met het programma 30.000 jongeren bereikt en in België 18.000.
Signal in België en Prodent in Nederland werken samen met Dokters van de Wereld. Samen willen ze mensen leren om een goede mondhygiëne aan te nemen en zo mondaandoeningen voorkomen.
Binnenkort wordt het merk Shea Moisture in de Benelux gelanceerd. Deze schoonheids- en verzorgingsproducten zijn rijk aan natuurlijke en voedende ingrediënten die al generaties lang gebruikt worden en bekend staan om intensieve voeding en hydratatie voor krullend haar. Ook zal Andrélon in de loop van dit jaar het woord "normaal" verwijderen van haar producten en uitingen.
Ook zal Positive Beauty het gebruik van meer natuurlijke, bioafbreekbare en regenererende bestanddelen stimuleren – samen met de voortdurende innovaties in verpakking die minder, beter of helemaal geen plastic meer bevatten.
Unilevers merken die een maatschappelijk doel nastreven, groeiden twee keer zo snel als de rest van het portfolio in 2020. Het onderzoek van het bedrijf ondersteunt deze trend verder. De meerderheid van de mensen (69%) zegt dat ze een beautymerk aan hun vrienden en familie aanbevelen als het in uiteenlopende huid- en haartypes voorziet, terwijl de helft van de respondenten meer voor deze producten zou betalen.
Noot voor de redactie
Positive Beauty volgt op de lancering van Clean Future, de duurzame strategie van Unilevers Home Care divisie in september 2020, en Future Foods, de duurzame strategie van Unilevers Foods & Refreshment divisie in november 2020.
De visie en acties van Positive Beauty bouwen voort op Unilevers recente wereldwijde toezeggingen tot een meer rechtvaardige en inclusieve maatschappij door de levensstandaard in haar waardeketen te verhogen en meer kansen te creëren voor ondervertegenwoordigde groepen, en op het langlopende initiatief Unstereotype, dat erop gericht is om voorgoed af te rekenen met stereotypen in advertenties.
Ook zijn ze een aanvulling op bestaande acties die worden genomen binnen Unilever om het probleem van plastic afval aan te pakken en de investering van het bedrijf ter waarde van € 1 miljard Climate & Nature Fund te ondersteunen. Hierbij gaat het om een reeks milieuproblemen, inclusief waterbehoud, landschapherstel, herbebossing en bescherming van diersoorten.
Onderzoeksmethodologie
Unilever heeft een wereldwijde studie uitgevoerd om de ervaringen en verwachtingen van mensen ten aanzien van de beautysector te onderzoeken en om positieve maatregelen zichtbaar te maken die kunnen worden genomen om over heel de wereld een inclusievere beautycultuur te bevorderen. Het onderzoek bestond uit een 25 minuten durende online enquête onder 10.000 respondenten in totaal in 9 landen: Brazilië, China, India, Indonesië, Nigeria, het Koninkrijk Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, het VK en de VS. De steekproef bestond uit 1.000 volwassenen (2.000 in de VS) van 18 jaar en ouder die de demografie van het land vertegenwoordigen.
Het veldwerk voor het onderzoek werd in januari en februari van 2021 uitgevoerd.
Contactpersonen voor media:
Nederland – Marlous den Bieman
Marlous-den.Bieman@unilever.com
+31 (0) 623758385
België - Marie-Adélaïde Defourny
Marieadelaide.defourny@unilever.com
+32 492 91 77 30