Doorgaan naar Inhoud

Unilever bereikt record in suikerreductie: 53% suiker verlaagd in ijsthee sinds 2012

Gepubliceerd:

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Stapsgewijs herformuleren essentieel voor succesvolle suikerreductie

Suikerreductie testen in laboratorium.

3 oktober 2023 – Er is grote vooruitgang geboekt in het reduceren van het suikergehalte in de ijsthee van Lipton. Unilever maakt vandaag bekend dat in ruim 10 jaar tijd 53% suiker is gereduceerd. Daarnaast bevat 97% van Lipton ijsthee in Nederland maximaal 20 kcal per 100ml en is daarmee laag in calorieën. Dit resultaat is mogelijk gemaakt door een jarenlang onderzoek naar consumentenverwachtingen en voorkeuren van ijsthee, deze kennis is gecombineerd met een specifieke technische expertise om stapsgewijze suikerreductie te realiseren.

Ambitieuze doelstellingen om suiker verder te reduceren

In lijn met het standpunt van de Wereldgezondheidsorganisatie om de vrije suikers te beperken tot minder dan 10% van de totale energie-inname, heeft Unilever ambitieuze doelstellingen voor de reductie van suiker en calorieën in producten. In 2025 zal 80% van het wereldwijde portfolio aan dranken maximaal 5gram suiker (per 100ml) bevatten. Eind 2022 voldeed 100% van het portfolio in Nederland al aan de doelstelling. Deze voortgang is behaald door het gebruik van natuurlijk zoete ingrediënten, zoals fruit en caloriearme zoetstoffen, om suiker geheel of gedeeltelijk te vervangen. Daarbij zijn lange termijn doelstellingen en structurele investeringen essentieel om voortgang te realiseren.

We verlagen het suikergehalte in veel producten om de consument te helpen gezondere keuzes te maken. Ook weten we dat consumenten een voorkeur hebben voor de zoete smaak van suiker. In de praktijk heeft suiker meerdere functies; het zorgt voor textuur, smaak en versterkt de smaak van fruit in producten. Met het behoud van deze essentiële functies, gebruiken we goedgekeurde en dus veilige, caloriearme zoetstoffen om suiker geheel of gedeeltelijk te vervangen. Zo is de ijsthee laag in suiker en calorieën én zoet in smaak, zoals de consument verlangt.

Els de Groene Global Director Diet & Health Advocacy
Infographic stapsgewijze suikerreductie in ijsthee Unilever.

Consument kiest voor laag in suiker of suikervrij

In de frisdranken-categorie is er een duidelijke trend zichtbaar, waarbij steeds meer consumenten kiezen voor dranken met een laag suikergehalte of helemaal zonder suiker. Ruim 75% (Opent in een pop-up venster ) van de consumenten kiest bewust voor dranken met minder suiker. De verwachting is het aandeel suikervrije dranken verder zal toenemen. Daarbij zijn onderzoek en productontwikkeling belangrijk om meer innovaties met caloriearme zoetstoffen, zoals fruitextracten of stevia, te introduceren. Deze zoetstoffen bevatten minder calorieën dan traditionele frisdranken en passen bij de huidige wens van de consument.

We hebben bewezen dat suikerreductie met behoud van smaak werkt. Deze ontwikkeling is cruciaal voor een veerkrachtige toekomst van Lipton. De komende jaren zal suikerreductie namelijk steeds belangrijker worden door stimulerend overheidsbeleid. Lipton Ice Tea, en alle andere merken van Unilever, streven ernaar om herformulering en innovaties te lanceren die net zo lekker zijn maar beter voor de consument. Dit doen we stapsgewijs met structurele inzet.

Thijs Sleddering, Lipton Ice Tea North Europe


Terug naar boven