Unilever Research Prijs

Jaarlijks reikt Unilever R&D Vlaardingen de Unilever Research Prijzen uit. Unilever spreekt hiermee haar waardering uit voor hoogstaand wetenschappelijk onderzoek zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht.

Waardering voor wetenschappelijk onderzoek

Met de jaarlijkse Unilever Research Prijzen wil Unilever haar waardering uitspreken voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht. Unilever hoopt dat de prijs wordt gezien als een aanmoediging tot het verder verrichten van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek. Goed onderzoek is immers de basis van baanbrekende innovaties. Daarnaast benadrukt Unilever met deze prijzen het belang dat zij hecht aan goede relaties met de wetenschap en het onderwijs in Nederland.

De indrukwekkende nominaties van dit jaar zijn een afspiegeling van de hoge kwaliteit van de Nederlandse universiteiten die immers een vitale rol spelen in het voortbrengen van onze toekomstige leiders.

Sustainable Innovation Prize

Winner Sustainable Innovation Prize

Op 1 december 2016 werden voor de 60ste keer de Unilever Research Prizes uitgereikt aan twaalf veelbelovende studenten van Nederlandse universiteiten. Ter gelegenheid van deze jubileumeditie overhandigde Paul Polman ook een Unilever Sustainable Innovation Prize. De prijzen staan dit jaar in het teken van het omarmen van de Global Goals.

Met de Sustainable Innovation Prize wil Unilever haar waardering uitspreken voor een universitaire start-up die een belangrijke bijdrage levert aan het bereiken van de Sustainable Development Goals. De jury onder leiding van Kitty van der Heijden, Directeur van het World Resources Institute Europe and Africa en lid Raad van Commissarissen Unilever Nederland koos – uit de twaalf nominaties – voor TropIQ Health Sciences.

TropIQ is een jonge onderneming, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die zich inzet voor een malariavrije wereld. Deze start-up is op zoek naar geneesmiddelen die, in tegenstelling tot traditionele geneesmiddelen, de overdracht tegengaan van de malariaparasiet van de gastheer terug naar de mug. Hun unieke methode van ‘high-throughput screening’ vervangt handmatige analyse van de muggen en maakt het mogelijk grote chemische bibliotheken te screenen.

Dit alles heeft al geleid tot de identificatie van mogelijke nieuwe medicijnen om de ziekte te bestrijden. De start-up heeft inmiddels goede samenwerkingsverbanden met de ‘Medicines for Malaria Venture’ in Genève en de CNFRP in Burkina Faso, West-Afrika. De werkwijze van TropIQ wordt nu ook toegepast voor de bestrijding van andere door muggen overdraagbare ziekten. 


De uitdagingen waarvoor we staan – van een groeiende wereldbevolking en voedselzekerheid tot armoede en klimaatverandering – vragen om nieuwe manieren van samenwerken. TropIQ Health Sciences is een start-up met een unieke innovatie, die een wereldwijde impact kan hebben. De prijs, een cheque ter waarde € 15.000, werd overhandigd door Paul Polman, CEO Unilever.

Unilever Research Prizes

Ook de uitreiking van de Unilever Research Prizes stond dit jaar in het teken van de Global Goals. De twaalf winnaars kregen elk een bedrag van € 2.500, uit handen van David Blanchard, Chief R&D Officer Unilever.

Prijswinnaars 2016

Winners Unilever Research Prizes 2016

University of Amsterdam, Adela Isvoranu
VU University Amsterdam, Claire Rosenmöller
Delft University of Technology, Eduardo Pavinato Olimpio
Eindhoven University of Technology, Frederik Verstraeten
University of Groningen, Marte Sveistrup
Leiden University, Jannica Swieringa
Maastricht University, Mariëlle Pruppers
Radboud University Nijmegen, Elias Post
Erasmus University Rotterdam, Monica Walhout
University of Twente, Michael Timmer
Utrecht University, Jochem Wijten
Wageningen University, Paul Hofman

Innovatie stuurt en bepaalt onze activiteiten

Wij werken aan een betere toekomst, iedere dag, door te voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

Innovaties worden steeds belangrijker voor Unilever. Onderzoekers in onze centra werken iedere dag aan de ontwikkeling en vormgeving ervan. Wetenschappelijke doorbraken, een snelle vertaling naar de markt en een hoge waardering van de consument zijn cruciaal om producten met succes op de markt te kunnen brengen.

Dit bereiken wij mede door onze bedrijfsstructuur, waarin de organisaties van R&D en marketing nauw met elkaar samenwerken. Wereldwijd telt onze R&D-organisatie meer dan 6.000 R&D-professionals die werken in 6 wereldwijde onderzoekscentra en 31 productontwikkelingscentra. Ook onze relaties met de buitenwereld spelen een belangrijke rol. Deze contacten, waaronder die met wetenschappers in academische instituten, zijn van cruciaal belang bij het herkennen en onderzoeken van de mogelijkheden die nieuwe ontdekkingen ons bedrijf bieden.

De bijdrage van Unilever R&D Vlaardingen aan Unilevers innovatiecapaciteit strekt zich uit over drie pijlers:

  • Research: het ontwikkelen en beschikbaar maken van gedifferentieerde en beschermde nieuwe producttechnologie voor innovatie. Vlaardingen huisvest de volgende wereldwijde researchexpertiseterreinen: Structured Materials and Process Science; Nutrition and Health; Sensation, Perception and Behaviour; Advanced Measurement en Data Modelling.
  • Global Product Development: van een ontdekking (een nieuwe technologie, een nieuw ingrediënt of inzicht) een nieuw product maken, geschikt voor wereldwijde lancering. In Vlaardingen bevindt zich het Global Product Development Centre voor Spreads & Dressings.
  • Regional Development & Implementation: nieuwe innovaties naar lokale markten brengen en voortdurend werken aan de verdere ontwikkeling van bestaande producten, zodat deze steeds meer waarde toevoegen. In Vlaardingen is het regionale ontwikkelingscentrum gevestigd voor Spreads & Dressings en het cross-category regionale ontwikkelingscentrum voor Wasmiddelen, Huid, Haar en Machinevaatwasmiddelen.
Terug naar top