Unilever Benelux maakt nieuwe partnershipstrategie bekend

In de nieuwe strategie is gekozen voor een aantal vernieuwende partnerships, die inhoudelijk goed aansluiten bij het Unilever Sustainable Living Plan.

Nieuwe samenwerking Johan Cruyff Foundation, beëindiging samenwerking NOC*NSF

Rotterdam, 30 mei 2012 – Unilever Benelux heeft vandaag haar nieuwe partnershipstrategie bekendgemaakt. In de nieuwe strategie is gekozen voor een aantal vernieuwende partnerships, die inhoudelijk goed aansluiten bij het Unilever Sustainable Living Plan met de pijlers duurzaamheid en gezondheid & welzijn en die sterk verankerd zijn in de lokale samenleving. Dit betekent onder meer dat Unilever een nieuw partnership met de Johan Cruyff Foundation aan zal gaan.

Daarnaast is besloten het contract als Partner in Sport van NOC*NSF eind 2012 niet te verlengen. Eerder al werd bekendgemaakt dat in de nieuwe overeenkomst met de KNVB meer wordt ingezet op één enkel merk (Lipton) en het stimuleren van voetbal in de volle breedte. Ook werd recent een nieuwe samenwerking met het Wereld Natuur Fonds afgesloten.

Frank Weijers, chairman Unilever Benelux: “Het partnership met NOC*NSF was heel succesvol, zowel op topsport- als op breedtesportniveau. De belangrijkste doelstellingen, zoals het creëren van een nieuwe bedrijfscultuur en het koppelen van onze consumentenmerken aan (top)sport, zijn behaald.

Dit, in combinatie met de veranderingen binnen en buiten ons bedrijf, heeft ons doen besluiten in te zetten op een aantal vernieuwende samenwerkingsverbanden. Uiteraard zullen we de komende maanden, samen met NOC*NSF, alles in het werk stellen om de Olympische Spelen in Londen tot een groot succes voor Nederland te maken en blijven we natuurlijk nadenken over mogelijkheden tot samenwerking op een andere manier in de toekomst.”

Gerard Dielessen, directeur van NOC*NSF over de beëindiging van de samenwerking: “Met Unilever vertrekt een sterke en succesvolle partner. Uiteraard willen we Unilever bedanken voor al haar energie, creativiteit en activatiekracht van de afgelopen zeven jaar. Er staat ons met de Olympische Spelen in Londen nog een hele mooie zomer vol gezamenlijk geplande activiteiten te wachten. We vinden het jammer, maar hebben begrip voor de keuze en kijken samen of Unilever ook in de toekomst zich op een andere wijze voor NOC*NSF kan blijven inzetten.”

Vorig jaar werd al gekozen voor een verbintenis op landelijk niveau aan Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Binnen JOGG werkt Unilever in Rotterdam onder meer samen met de gemeente Rotterdam en met Soufiane Touzani, die door middel van zijn voetbalschool in de deelgemeente Feijenoord kinderen inspireert om meer te gaan sporten en bewegen.

De nieuwe samenwerking met de Johan Cruyff Foundation sluit hier goed op aan. De komende jaren zullen Unilever Benelux en de Johan Cruyff Foundation inzetten op het stimuleren van sport en bewegen onder de Nederlandse (gehandicapte) kinderen.

Op 1 juni 2012 wordt het contract officieel ondertekend in bijzijn van Johan Cruyff.

Een ander voorbeeld van de nieuwe richting die Unilever is opgegaan, is de onlangs aangekondigde samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF). De focus bij dit partnership ligt op het stimuleren van consumenten tot milieuvriendelijker gedrag bij het wassen van kleding en het douchen.

Unilever kent, vanuit het feit dat het hoofdkantoor van Unilever N.V. in Nederland is gevestigd, nog een aantal andere belangrijke samenwerkingsverbanden. Meest in het oog springende is de sponsoring van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) en de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. Beide partnerships worden in ongewijzigde vorm voortgezet.

Unilever in de Benelux

Bij Unilever Benelux werken circa 800 mensen. In totaal heeft Unilever in België en Nederland zo’n 3.900 medewerkers.Dit is inclusief de medewerkers van de vijf fabrieken in beide landen, het Corporate Centre in Rotterdam en Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV).

Deze onderdelen behoren niet tot Unilever Benelux. De markt in Luxemburg wordt vanuit België bediend. Unilever heeft in de Benelux een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Amora, Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Signal, Sun, Unox en Zwitsal. Unilever Benelux heeft een gezamenlijke jaaromzet van ruim € 1,5 miljard en is daarmee de grootste A-merkenfabrikant van consumentengoederen in de Benelux.