4. 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens ontvangen cadeaukaart voor duurzamere boodschappen

De Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever slaan de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzamere producten in een landelijke campagne ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’.

• Een gezamenlijk initiatief van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever.
  • Doel: Nederlanders laten zien hoe eenvoudig het is een duurzame maaltijd samen te stellen.
  • 2,5 miljoen Postcode Loterij-deelnemers ontvangen een cadeaukaart t.w.v. 12,50 euro voor een duurzame maaltijd voor 4 personen.
  • Boekje met recepten maakt het maken van een duurzame maaltijd met ingrediënten t.w.v. 12,50 euro nog makkelijker.

Amsterdam, 8 oktober 2014 – Steeds meer consumenten willen graag duurzamer eten, maar niet iedereen weet hoe je bewuster kunt kiezen. Daarom slaan de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzamere producten en te laten zien hoe eenvoudig het is om hiervoor in de supermarkt te kiezen. Onder de noemer ‘Doe maar lekker duurzaam’ worden consumenten geholpen bewuster te kiezen.

Alle Nederlandse huishoudens die meespelen met de Nationale Postcode Loterij ontvangen van de loterij als cadeau een kaart ter waarde van 12,50 euro. Met deze kaart kunnen zij in november duurzamere levensmiddelen kopen bij Albert Heijn. Bij de cadeaukaart zit ter inspiratie een receptenboekje met 15 lekkere gerechten voor 4 personen van 12,50 euro of minder.

De drie partijen geven op 30 oktober het startsein voor de landelijke campagne ‘Doe maar lekker duurzaam’. Alle 2,5 miljoen deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen in de eerste week van november de cadeaukaart automatisch per post.Deze kaart kan van 4 tot en met 23 november worden ingewisseld in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels voor een keuze uit ruim 600 duurzamere producten.

Deze producten zijn van het Albert Heijn eigen merk AH puur&eerlijk. Binnen het Unilever-assortiment is gekozen voor alle producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu en producten die voldoen aan Unilevers duurzame landbouwprogramma. Deelnemers aan de actie kunnen kiezen uit een scala aan duurzamere producten: van aardappelen, groente en vlees tot thee en zuivel.

Samenwerking past bij missie Nationale Postcode Loterij

De Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever gaan gedurende drie jaar samenwerken om duurzamer eten te stimuleren. Nederlanders enthousiasmeren voor het gebruiken van duurzamere producten sluit aan bij de missie van de Nationale Postcode Loterij: bijdragen aan een betere en leefbare wereld. Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij, licht toe: “Veel Nederlanders kopen al duurzame producten die beter zijn voor mens en dier. Maar er zijn ook mensen die dat niet of niet geregeld doen. We willen Nederlanders aanmoedigen deze duurzame producten vaker te proberen, net zoals we in 2009 ook met de LED-lamp hebben gedaan.”

Unilever en Albert Heijn als partners

Bart Kuppens, Vice President Marketing Foods van Unilever in de Benelux: “Wij richten ons als bedrijf op het continu verduurzamen van onze producten en bedrijfsprocessen. Vaak niet zichtbaar voor de consument, maar cruciaal in het verduurzamen van de samenleving. Want duurzaam is zo veel meer dan alleen biologisch. Ik ben dan ook erg enthousiast over het feit dat we nu een hele grote groep Nederlanders kunnen laten ervaren hoe makkelijk het is lekkere en duurzamere producten te kopen en te eten.”

Albert Heijn is net als Unilever actief in het verduurzamen van haar assortiment. Dat zien we ook terug in de resultaten van het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond dat vorige week verscheen. Albert Heijn kwam hierin naar voren als de supermarkt met het grootste duurzamere assortiment.

“We hebben de afgelopen jaren mooie stappen gezet in het verduurzamen van onze eigenmerk-producten. Zo’n 500 duurzamere producten zijn ondergebracht onder het merk AH puur&eerlijk. Voor alle dagelijkse boodschappen kun je bij ons duurzamere producten vinden. Deelnemers aan de actie kunnen dus altijd iets lekkers vinden in het schap”, vertelt Adriaan Thierry, Albert Heijn directeur Omnichannel Marketing & Format.

Over de Nationale Postcode Loterij

De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen. Inmiddels spelen 2,5 miljoen Nederlanders mee met de loterij. Zij maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen. Tegelijkertijd steunen de deelnemers goede doelen, omdat de helft van de lotprijs bestemd is voor 90 goededoelenorganisaties.

Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 4 miljard euro aan mens en natuur gegeven. UNICEF, het Wereld Natuur Fonds, Amnesty International, Natuurmonumenten, Artsen zonder Grenzen en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun. Sinds 2005 is het format van de Postcode Loterij ook actief in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de People’s Postcode Lottery en de Svenska PostkodLotteriet fondsen werven voor goede doelen.

In Nederland werkt de Nationale Postcode Loterij samen met de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij binnen de Goede Doelen Loterijen. Novamedia/Postcode Loterijen is de op één na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld. www.postcodeloterij.nl

Over Albert Heijn

Albert Heijn is een winkel voor iedereen. Met ruim 850 winkels in Nederland biedt de supermarkt ruime keuze, dagelijkse inspiratie en hoge kwaliteit. Bij de verschillende typen winkels als de wijkwinkel, ah to go, ah xl, ah online en pick up points kunnen klanten elk moment van de dag terecht.

Dagelijks staan 100.000 medewerkers klaar om klanten prettig boodschappen te laten doen. Achter de schermen wordt dagelijks hard gewerkt om klanten te voorzien van lekker, veilig, gezond en duurzaam eten. Daarin wil Albert Heijn het iedere dag beter doen. Beter voor de klant, beter voor zijn medewerkers en beter voor de buur.

Over Unilever

Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Benelux), deKade (Unilever Nederland Services), Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV) en de fabrieken, werken in totaal circa 3.200 mensen. De fabrieken produceren voor zowel de Nederlandse als Europese markt. Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.nl