1. Home
  2. ...
  3. Press releases
  4. Europees bedrijfsleven gaat impact van depressie op de werkplek aanpakken

Europees bedrijfsleven gaat impact van depressie op de werkplek aanpakken

Unilever organiseert vandaag het tweede Business Leadership Forum to Target the Impact of Depression in the Workplace.

In Rotterdam komen Europese leiders uit het bedrijfsleven bijeen om de grootste uitdaging voor de geestelijke gezondheid van de beroepsbevolking te bespreken: depressie. Tijdens de conferentie zal viceminister-president en Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher zijn visie geven op dit onderwerp.

Lodewijk Asscher: 'Ik ben heel blij te zien dat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid neemt door dit belangrijke probleem, dat zo’n grote impact heeft op de samenleving, zowel in sociaal als economisch opzicht, aan te pakken. Ik verheug me op een nog nauwere samenwerking met het bedrijfsleven en alle andere belanghebbenden, zodat wij de huidige trend kunnen terugdraaien.'

Volgens een recent rapport van de London School of Economics and Political Science and King’s College London, kost depressie in de Europese Unie ongeveer €100 miljard per jaar, waarbij het grootste verlies is toe te schrijven aan ziekteverzuim en verlies van productiviteit.

Jan Zijderveld, President Europe Unilever: “Ondersteuning van onze mensen bij het managen van alle aspecten van hun leven is een vanzelfsprekende manier van met elkaar omgaan. En vanuit zakelijk oogpunt is de redenering ook eenvoudig: gezondheid en weerbaarheid van medewerkers is essentieel voor ons zakelijk succes. Gezonde werknemers zijn van cruciaal belang om in de markt te kunnen winnen en om onszelf opnieuw te kunnen uitvinden in een wereld vol uitdagingen en grootschalige veranderingen. 

Daarom hebben we al onze medewerkers een serie workshops laten volgen die gericht zijn op hun lichamelijk, geestelijk en emotioneel welzijn, waarbij zij ook worden gestimuleerd om tijd vrij te maken voor de vraag ‘haal ik hier genoeg voldoening uit?”

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 werknemers wel eens als gevolg van depressie vrij heeft genomen van zijn werk, maar dat 1 op de 3 managers desondanks aangeeft geen formele ondersteuning of middelen te hebben om met dit probleem om te gaan.

Het programma Target the Impact of Depression in the Workplace is opgezet om professionals in het bedrijfsleven in staat te stellen om 1) depressie op de werkplek beter te managen; 2) werknemers met risico op depressie te ondersteunen; 3) goede geestelijke gezondheid op de werkplek te bevorderen.

Bill Wilkerson, voorzitter van Target the Impact of Depression in the Workplace: "Geestelijke gezondheid op de werkplek – en geestelijke ziektes bij personeel – vormen inmiddels het belangrijkste gezondheidsprobleem van de 21ste eeuw bij mannen en vrouwen in de bloei van hun werkzame leven. De Target-campagne wil een samenwerkingsverband van werkgevers creëren gericht op onderzoek en actie, om zo te helpen deze trend om te buigen."

Voor meer informatie:

Freek Bracke: T: +32 (0)2 333 66 42 - M: +32 (0)494 604 906

Media relations NV/NL: +31 (0)10 217 48 44 of mediarelations.rotterdam@unilever.com

Unilever in Nederland

Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Benelux), deKade (Unilever Nederland Services), Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV) en de fabrieken, werken in totaal circa 3.200 mensen. De fabrieken produceren voor zowel de Nederlandse als Europese markt. Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal.

Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.nl

Target Depression

Target the Impact of Depression in the Workplace is een Europees initiatief geleid door werkgevers gericht op het aanbevelen van concrete instrumenten en middelen waarmee managers van bedrijven depressieve medewerkers beter kunnen herkennen en ondersteunen en goede geestelijke gezondheid op de werkplek kunnen bevorderen. De Target Depression adviesgroep bestaat uit hooggeplaatste leiders van 17 wereldwijde organisaties wereldwijd in totaal 1,1 miljoen mensen in dienst hebben, waaronder bedrijven en groepen die zich richten op gezondheid, werk en werkgelegenheid. 

De groep wordt geleid door de Canadees Bill Wilkerson, een ervaren business professional, pleitbezorger van geestelijke gezondheid en Executive Chairman van Mental Health International. 

Het platform Target the Impact of Depression in the Workplace is geïnitieerd en gesponsord door H. Lundbeck A/S, die tevens lid is van de Adviesgroep. Unilever biedt ondersteuning door het organiseren van het Business Leadership Forum to Target the Impact of Depression in the Workplace.

Voor meer informatie over Target Depression zie www.targetdepression.com

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE