1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Jonge ‘chefs’ leren gezond te koken

Jonge ‘chefs’ leren gezond te koken

Juni 2012 - Om bij te dragen aan het terugdringen van overgewicht onder de jeugd zijn op Rotterdamse basisscholen SuperChefs-kookworkshops gehouden.

Gezondste jeugd van Europa

Nederland krijgt de gezondste jeugd van Europa. Vanuit deze ambitie is Unilever sinds november 2010 een van de zes landelijke partners van JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) en al sinds 2005 partner van Rotterdam Lekker Fit!, een programma van de gemeente Rotterdam om overgewicht en bewegingsarmoede bij Rotterdamse kinderen tot 14 jaar tegen te gaan.

Het bijzondere van de samenwerking met Rotterdam Lekker Fit! is dat Unilever met deze organisatie meedenkt over de toekomst van het programma. Daarnaast is er de praktische invulling in de vorm van SuperChefs-kookworkshops. Deze worden georganiseerd op Rotterdamse basisscholen om kinderen spelenderwijs te leren hoe belangrijk gezond eten is. En dat is hard nodig, want een op de drie kinderen in Rotterdam lijdt aan overgewicht.

Gemakkelijk en leuk

Tijdens een wekelijkse serie van acht kookworkshops ontdekken kinderen van groep 7 en 8 hoe gemakkelijk en leuk het is om gezond te eten en te koken. De jonge ‘chefs’ leren hoe ze zelf een gezonde maaltijd of tussendoortje kunnen bereiden met een kleine hoeveelheid ingrediënten. Daarnaast doen de kinderen door de SuperChefs-kookworkshops veel nieuwe kennis op over gezond eten en veilig koken en krijgen ze een impuls om nieuwe dingen uit te proberen.

Creatief koken

Unilever logo

Ook op basisschool De Provenier in Rotterdam ontdekte groep 7 tijdens verschillende SuperChefs-kookworkshops hoe je op een heel creatieve manier gezond en lekker kunt koken. Het hele schooljaar door stonden verschillende onderwerpen op de agenda, zoals ‘De Schijf van Vijf’, seizoensgroenten, en -fruit en eetculturen over de hele wereld. De scholieren leerden niet alleen meer over het belang van gezond eten, maar ze ontdekten ook hoe belangrijk het is om samen te werken en dingen met elkaar te delen. Zo moesten ze laten zien dat ze met een kleine hoeveelheid ingrediënten allemaal toch iets moois op tafel konden zetten.

Omdat het SuperChefs-initiatief een groot succes is, worden in het schooljaar 2012/2013 opnieuw kookworkshops georganiseerd op Rotterdamse basisscholen.

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

Unilever logo

JOGG is een landelijk initiatief dat zich richt op jongeren(0-19 jaar), hun ouders en omgeving. Nederland telt al 18 JOGG-gemeenten. Alle gemeenten in Nederland kunnen zich aansluiten bij JOGG. JOGG is gebaseerd op het Franse EPODE en is een aanpak die alle initiatieven in een gemeente bundelt en handvatten biedt om gezond eten en meer bewegen gemakkelijker te maken voor kinderen, ouders, scholen, hulpverleners e.a.

Het JOGG-bureau werkt samen met zes landelijke partners: Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea. Meer informatie is te vinden op de website van JOGG.

Unilever en JOGG

Unilever is partner van JOGG en gelooft in deze opzet, omdat JOGG alle betrokkenen in staat stelt gebruik te maken van elkaars reeds bestaande initiatieven op het gebied van bewegen en gezonde voeding. Als alle deelnemende partijen - bedrijven en gemeenten - elkaar in deze initiatieven kunnen opzoeken en gebruik kunnen maken van bestaande projecten en programma’s, kan JOGG gezamenlijk tot een groot succes worden gemaakt.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE