1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Unilever boven aan ranglijst Climate Counts 2012

Unilever boven aan ranglijst Climate Counts 2012

Logo van Unilever bij de ingang van de deodorantfabriek in Jiutepec, Mexico.

December 2012 – Unilever is, net als vorig jaar, het best scorende bedrijf in de jaarlijkse Climate Counts Scorecard.

Unilever-banner tegen achtergrond van blauwe lucht 125x110Unilever scoorde 91 van de 100 punten in het Climate Counts 2012-2013 Annual Company Scorecard Report, tegen 88 in 2011. Climate Counts, een non-profitorganisatie, rangschikte ’s werelds grootste 145 ondernemingen (qua omzet) op hun aanpak van klimaatverandering aan de hand van 22 criteria.

Bedrijven kregen punten toegekend voor factoren als lagere uitstoot van broeikasgassen, bevordering van milieuwetgeving en duidelijk en uitgebreid communiceren over hun inspanningen aan consumenten.

De hoge score van Unilever is vooral te danken aan de continue voortgang die wij boeken ten opzichte van de doelen in ons Sustainable Living Plan. Het Plan staat centraal in onze strategie om tegen 2020 onze omzet te verdubbelen en tegelijkertijd onze milieuvoetafdruk te verminderen en onze positieve invloed op de maatschappij te vergroten.

“We zijn er nog niet”

“We zijn blij met deze blijk van erkenning van Climate Counts. We moeten nog meer doen en we moedigen al onze stakeholders aan om hun inspanningen ten aanzien van duurzame groei te versnellen, aangezien er dringend behoefte is aan gezamenlijke actie,” aldus Paul Polman, CEO van Unilever.

“Nog nooit eerder was het zo belangrijk dat bedrijven hun leiderschapsrol vervullen om zowel de oorzaken als de gevolgen van klimaatverandering aan te pakken,” voegde Paul eraan toe.

“Gewone mensen ondervinden steeds meer de gevolgen van extreme weersverschijnselen en de daarmee samenhangende voedsel- en watertekorten. Ze verwachten van ons dat we onze verantwoordelijkheid nemen om hen te helpen bij het omgaan met deze problemen. Wij – overheden, bedrijven en de maatschappij – weten allemaal wat ons te doen staat. Het is tijd om in actie te komen.”

Duurzame groei en tegelijkertijd uitstoot verminderen

Van de zes bedrijven boven aan de lijst van 2012 hebben er vijf – waaronder Unilever – jaarlijks groei gerealiseerd van 2010 tot 2011 en toch in absolute termen hun uitstoot verminderd in een aantal of in al hun bedrijfsonderdelen.

“We zien dat grote consumentenmerken klimaatverandering bij de naam noemen en ambitieuze doelstellingen realiseren om hun uitstoot drastisch te verminderen – terwijl zij toch winst behalen en hun omzet stijgt. Het is veelbelovend dat de particuliere sector hier en daar een voortrekkersrol op zich begint te nemen,” aldus Mike Bellamente, directeur van Climate Counts.

Unilever was een van de 15 bedrijven die is geplaatst in een nieuwe ‘soaring’, oftewel excellente, klasse in de ranglijst van 2012 – een eer die alleen is voorbehouden aan bedrijven die meer dan 85 punten hebben behaald op de Climate Counts Scorecard.

Behalve dat zij vermeld werd als het bedrijf met de hoogste totaalscore, eindigde Unilever ook als hoogste in de Food Products sector.

Ben & Jerry’s is ook opgenomen in de Scorecard en ging omhoog van 71 punten in 2011 naar 81 in 2012.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE