Unilever steunt JOGG-campagne DrinkWater

Oktober 2012 - Als een van JOGG’s zes landelijke partners steunt Unilever de nieuwe campagne DrinkWater om jongeren te stimuleren meer water te drinken.

Water drinken wordt weer gewoon

Via de campagne DrinkWater wil JOGG water drinken makkelijker en aantrekkelijker maken onder jongeren. Want water is niet alleen een goede dorstlesser, het is ook nog eens gezond, omdat het geen calorieën bevat. In het kader van deze campagne zal JOGG kranen, waterkoelers, watertappunten en waterflesjes zichtbaar en toegankelijk maken om bijvoorbeeld op school, bij de sportvereniging en in de wijk water drinken te stimuleren.

Landelijke kick-off

Op dinsdag 9 oktober vond in Amsterdam de aftrap plaats van de landelijke JOGG-campagne DrinkWater. Wethouder Eric van der Burg, stadsdeelwethouder Jesse Bos, JOGG-ambassadeur Paul Rosenmöller, olympisch turnkampioen Epke Zonderland, olympisch BMX’ster Laura Smulders en voormalig wereldkampioen BMX-en Jeffrey Bignell zorgden op ludieke wijze gezamenlijk voor de aftrap door met tientallen kinderen een waterestafette te lopen.

Als start en finish fungeerde het nieuwe gebouw van de Brede school Fiep Westendorp in de Delflandpleinbuurt. De Delflandpleinbuurt is een JOGG-wijk waar bewoners, scholen, organisaties en bedrijven zich inzetten om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Epke Zonderland: “Ik vind het mooi dat ik als topsporter kinderen kan motiveren om water te drinken. Water is ook gewoon lekker en gezond!”

“Als kinderen dorst hebben, grijpen ze nu nog te vaak naar zoete drankjes. En dat terwijl we uit onderzoek weten dat ze water lekker vinden”, zegt JOGG-ambassadeur Paul Rosenmöller. “Sommige kinderen krijgen 25 suikerklontjes per dag binnen met wat ze drinken. Water is vrijwel gratis en calorieloos.” De aanpak DrinkWater staat het komende jaar centraal in de JOGG-gemeenten. In Amsterdam Nieuw-West bijvoorbeeld – waar de aftrap plaatsvond – worden watertappunten geplaatst en bestaande kranen en zichtbaarder en aantrekkelijker gemaakt. Ook gaat de gemeente in gesprek met lokale ondernemers over hun bijdrage.

Waterguerrilla

Om ervoor te zorgen dat het belang van water drinken meer aandacht krijgt, heeft JOGG een zogenaamde ‘waterguerrilla’ in het leven geroepen. Deze ‘waterguerrilla’ bestaat uit gerichte acties om hele buurten van drinkwater te voorzien. Zo hebben tientallen kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar op 15 september Amsterdam Nieuw-West bestookt met water. De groep skatende, steppende, rennende en skeelerende kinderen startte op het Staalmanplein met hun waterguerrilla en deelde bijvoorbeeld waterflesjes uit aan supermarktbezoekers en voorbijgangers.

Met deze campagne roept JOGG iedereen op water drinken te stimuleren op school, op het werk, in de wijk, tijdens het sporten of in de kantine. In dit verband gaan de JOGG-gemeenten – in samenwerking met bedrijven en instellingen – ook in woonwijken laten zien dat water drinken noodzakelijk is voor een goede gezondheid.

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

JOGG is de beweging voor een gezonde omgeving en een gezonde jeugd, en is erop gericht dat iedereen in een stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Het is een lokale en duurzame aanpak die bewezen effectief is om de stijging van overgewicht bij jongeren om te zetten in een daling. 

Publieke en private organisaties werken daarbij nauw samen. Gemeenten vervullen een spilfunctie. Zij nemen de regie op zich, zodat samenhang en samenwerking gewaarborgd zijn. JOGG werkt samen met zes landelijke partners: Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea. JOGG is een deelconvenant van het Convenant Gezond Gewicht.

Unilever en JOGG

Unilever is partner van JOGG en gelooft in deze opzet, omdat JOGG alle betrokkenen in staat stelt gebruik te maken van elkaars reeds bestaande initiatieven op het gebied van bewegen en gezonde voeding. Als alle deelnemende partijen – bedrijven en gemeenten – elkaar in deze initiatieven kunnen opzoeken en gebruik kunnen maken van bestaande projecten en programma’s, kan JOGG gezamenlijk tot een groot succes worden gemaakt. Begin oktober heeft Unilever haar samenwerkingsovereenkomst met JOGG weer voor een jaar verlengd.

Unilever Sustainable Living Plan

Unilevers inspanningen als partner van JOGG sluiten goed aan bij de doelen die Unilever zich heeft gesteld in het wereldwijde Unilever Sustainable Living Plan. Zo willen we tegen 2020 meer dan een miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. In de Benelux richten we ons vooral op gezonde voeding, gedragsverandering rond mondhygiëne en mensen stimuleren meer te bewegen.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top