Johan Cruijff opent eerste Schoolplein14

Juni 2013 – Schoolplein14 is het nieuwste project van de Johan Cruyff Foundation om kinderen uit te dagen samen te spelen en te sporten. Unilever is partner van de Johan Cruyff Foundation en steunt dit project via haar merk Blue Band.

Landelijk project

Op vrijdag 14 juni opende Johan Cruijff in het bijzijn van wethouder Eric van der Burg en de leerlingen van de Jan Woudsma school en de Cornelis Jetses school in Amsterdam-Zuidoost officieel het eerste Schoolplein14 – het nieuwste project van de Johan Cruyff Foundation. Dit is een landelijk project gericht op schoolpleinen van basisscholen met als doel leerlingen uit te dagen meer samen te spelen en te sporten. Het project vloeit voort uit de centrale doelstelling van de Johan Cruyff Foundation: jeugd en bewegen. De Johan Cruyff Foundation wil samen met scholen, gemeenten en partners 100 schoolpleinen per jaar aanpakken.

Spelen en sporten

“Schoolpleinen zijn vaak grijs en saai, waardoor kinderen niet gestimuleerd worden om te bewegen”, vertelt Carole Thate, Directeur van de Johan Cruyff Foundation. “Schoolplein14 biedt leerlingen en leerkrachten structuur en overzicht op het plein en daagt kinderen uit te spelen en sporten tijdens en na schooltijd. Belangrijke feedback die we inmiddels al van scholen hebben ontvangen, is dat Schoolplein14 ook het pestgedrag onder leerlingen vermindert.”

Op het plein worden coatings voor verschillende sport- en spelvormen aangebracht, bijvoorbeeld een atletiekbaan, lijnen op de muren of netspelen. De leerlingen kiezen zelf de coatings voor hun plein door medeleerlingen te interviewen en te onderzoeken welke sporten zij graag op het schoolplein zouden willen doen. De school krijgt vervolgens advies hoe ze de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk kan inrichten en ontvangt een sportpakket plus spellenhandboek om actief met de leerlingen aan de slag te gaan. Ook wordt de deelnemende school meegenomen in de landelijke evaluatie van de effecten van Schoolplein14.

Partner van Schoolplein14

Unilever is sinds 2012 partner van de Cruyff Foundation. Frank Weijers, Chairman Unilever Benelux: “We delen de overtuiging dat het essentieel is voor opgroeiende kinderen om lekker met vriendjes buiten te spelen en te bewegen. Qua invulling hebben we gekozen voor ons merk Blue Band, omdat het ontbijt een heel belangrijke maaltijd is voor kinderen. Het geeft ze de energie die ze nodig hebben.

Op school, in de klas, maar ook bij het buiten spelen op het schoolplein. Wij zullen er alles aan doen om, samen met de Cruyff Foundation, zo veel mogelijk aandacht voor dit prachtige initiatief te genereren. We doen dit de komende maanden onder andere via 8 miljoen kuipjes Blue Band .”

Onderzoek onder 1100 scholen

Onderzoek van de Johan Cruyff Foundation en samenwerkingspartner Nijha onder ruim 1100 scholen in het basis- en speciaal onderwijs toonde aan dat scholen grote behoefte hebben aan meer structuur op het schoolplein, onder meer met een beter aanbod voor sport- en spelactiviteiten.

Startpakket geeft leerlingen verantwoordelijkheidsgevoel

Een belangrijk onderdeel van Schoolplein14 is het door de Johan Cruyff Foundation ontwikkelde startpakket waarmee de leerlingen samen met de school zelf bepalen welke aanpassingen ze op het schoolplein willen. “Zo wordt de hele school betrokken bij het nieuwe schoolplein”, vertelt Carole Thate. “Het draagvlak onder de leerkrachten, maar vooral ook onder de leerlingen, is belangrijk voor het gebruik en het gevoel van verantwoordelijkheid voor het plein.”

14 regels van Johan Cruijff

Net als op de Cruyff Courts spelen de 14 regels van Johan Cruijff ook bij Schoolplein14 een belangrijke rol. Het schoolplein is een ontmoetingsplek waar thema’s als respect voor elkaar, gezondheid, integratie, ontwikkeling en samen spelen centraal staan. Aan die thema’s wordt vormgegeven door de 14 regels van Johan Cruijff. Zij zijn terug te vinden op elk Schoolplein14 en Cruyff Court ter wereld.

Over de Johan Cruyff Foundation

De Johan Cruyff Foundation is in 1997 opgericht vanuit de wens van Johan Cruijff om kinderen aan het bewegen te krijgen. Sinds de start in 1997 is de Johan Cruyff Foundation uitgegroeid tot een organisatie die, elke dag opnieuw, jeugd in beweging brengt en houdt.

Wekelijks komen ruim 50.000 jongeren met een handicap in beweging door de sportprojecten die de Cruyff Foundation ondersteunt. En inmiddels zijn er wereldwijd bijna 180 Cruyff Courts gerealiseerd (openbare trapveldjes in de wijk die kinderen hun speelruimte teruggeven) waar jongeren in wijken kunnen sporten en spelen. Schoolplein14 is het nieuwste project van de Cruyff Foundation en draagt ertoe bij dat schoolpleinen sportiever en uitdagender worden.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top