1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. NAV bezoekt margarinefabriek Unilever

NAV bezoekt margarinefabriek Unilever

Juni 2013 – Eind mei organiseerde de Nederlandse Academie voor Voedingswetenschappen* (NAV), in samenwerking met Unilever, de tweede ‘NAV op locatie’. Dit keer in de vorm van een interactieve kennismiddag met als onderwerp ‘De wereld van margarine’.

Kijkje in de keuken

Unilever logo

Op donderdag 30 mei ontmoetten zo’n vijftig geïnteresseerden elkaar in het hart van de Europese margarineproductie – de Unilever-fabriek in Rotterdam – voor onder meer een letterlijk kijkje in de margarinekeuken.

Unilever is wereldwijd een van de grootste margarineproducenten met bekende merken als Becel en Blue Band. Dag in dag uit werkt een team van onder meer voedingswetenschappers, marketeers, juristen en productontwikkelaars aan technologische innovaties en productverbeteringen en de communicatie daaromtrent. En met resultaat. Want margarine heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke leverancier van energie, essentiële vetzuren Omega 3 en 6 en vitamines A, D en E.

Voedingskundige successen

Dat margarine een relevante bijdrage kan leveren aan de inname van belangrijke voedingsstoffen werd opnieuw duidelijk in de presentaties van dr.Georg Dol, Product Development Manager Unilever Research & Development Vlaardingen, en dr.Susan Vermunt, Senior Nutrition & Health Manager Unilever.

Zij schetsten de evolutie van Unilever-margarines door de jaren heen en de bijbehorende technologische en voedingskundige successen en uitdagingen, zoals het behoud van smaak en de typische margarinetextuur bij de verbetering van de voedingswaarde en vetsamenstelling.

Unilever Sustainable Living Plan

“We hanteren voor elke productinnovatie een aantal criteria”, aldus Georg Dol. “Deze zijn afgeleid van het Unilever Sustainable Living Plan dat in 2010 werd gelanceerd. Unilever wil niet alleen de beste smaakbeleving voor haar consumenten, maar ook uitstekende voedingswaarden die passen in een gezonde leefstijl. 

Daarom spannen we ons in voor onder andere verdere verbetering van de vetsamenstelling en zoutreductie. Daarnaast willen we zorg dragen voor onze planeet: tegen 2020 willen we wereldwijd 100% van onze landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame bronnen. Eind 2012 gold dit wereldwijd voor 36% van Unilevers landbouwgrondstoffen. En via bewustwordingscampagnes stimuleren we consumenten een bewuste keuze te maken uit onze producten, als onderdeel van een gezonde voeding en leefstijl.”

Communicatie-uitdagingen

Marieke Bos sloot het plenaire gedeelte van de middag af met een inspirerende presentatie over de marketing van Becel. Als Brand Manager Becel maakte ze korte metten met de soms heersende gedachte dat marketing misleidend, niet-ethisch en grotendeels bepalend is voor het succes van een product.

“Consumenten zijn mondig, social media razendsnel en de media keihard als je onethisch of onjuist communiceert”, weet Marieke. “De claims en reguleringen zijn vaak complex en uitgebreid, maar ik wil mijn product liefst op een zo begrijpelijk mogelijke wijze aan de man brengen. Dit is soms een uitdaging, maar gelukkig word ik bijgestaan door mijn collega’s van Nutrition, Legal en Regulatory Affairs.”

Fabels en feiten

Door de sprekers en deelnemers werd ook stilgestaan bij de invloed van social media. Steeds vaker worden consumenten beïnvloed door niet op wetenschap gebaseerde nutritionele boodschappen over margarine. “Margarine is plastic”; “kokosmelk of roomboter zijn vele malen gezonder”. De enige manier om dit soort fabels het hoofd te bieden, is door consumenten te blijven informeren over het goede van margarine en door snel en adequaat met een op nutritionele feiten gebaseerd antwoord te komen.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE