1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Eerste zeepmerk met duurzame algenolie

Eerste zeepmerk met duurzame algenolie

Juni 2014 – Lux, een van Unilevers grootste zeepmerken, wordt het eerste zeepmerk ter wereld met duurzame algenoliën. Dit is een gezamenlijk initiatief van Unilever en Solazyme, een bedrijf in hernieuwbare olie en bioproducten.

Unilever logo

Microalgen

De algenoliën van Solazyme worden gewonnen uit olieproducerende microalgen die duurzaam en verantwoord worden geteeld. Productie kost maar enkele dagen en vindt plaats via een gistingsproces dat speciaal is ontwikkeld om de zuiverste oliën te verkrijgen met de beste werking. De beslissing om algenoliën te gaan gebruiken is in lijn met Unilevers ambitie om haar omzet te verdubbelen en tegelijkertijd haar totale milieuvoetafdruk te verminderen. Als onderdeel hiervan wil Unilever tegen 2020 uitsluitend nog duurzaam geproduceerde landbouwgrondstoffen gebruiken. Lux-producten met algenolie staan sinds begin maart 2014, nadat de productietest was voltooid, in de schappen in Brazilië.

Win-winsituatie

Anne Radmacher, Lux Global Brand Vice President: “Verwerking van algenoliën in onze Lux-producten geeft ons een unieke kans op grote schaal een verschil te maken, omdat we bijdragen aan de ontwikkeling van een grondstof waarvan we weten dat deze op duurzame wijze is verkregen. Het gebruik van algenolie zorgt voor een win-winsituatie: we bieden niet alleen onze consumenten betere producten, maar helpen tegelijkertijd ook de planeet.”

Jonathan Wolfson, CEO Solazyme, voegt hieraan toe: “Unilevers merk Lux loopt voorop als het om consumenteninnovatie gaat en is toonaangevend in een nieuw tijdperk van duurzaamheid in de 21e eeuw. Het moment waarop werd aangekondigd dat onze algenoliën worden gebruikt in Unilevers zeepproducten voor de consument die nu in Brazilië in de schappen staan, was voor Solazyme heel bijzonder. Unilevers commitment om deze zeepproducten in de markt te zetten betekent dat zij het voortouw zal blijven nemen om consumenten de best presterende en duurzaamste producten te bieden die er zijn.”

Langetermijnplan

Als ’s werelds nummer 1-zeep biedt Lux vrouwen al bijna 90 jaar luxueuze, maar toch toegankelijke producten. Lux is nog steeds een eigentijds schoonheidsicoon. Het is op de markt in meer dan 100 landen en bereikt dagelijks 600 miljoen vrouwen. Het streven van Lux naar duurzaamheid komt ook tot uitdrukking in de nieuwe verpakking die recent werd gelanceerd voor Lux Body Wash, met een nieuw ontwerp waardoor wereldwijd naar verwachting 1.400 ton plastic zal worden bespaard. 

De proef met het gebruik van algenolie markeert de start van het langetermijnplan van Lux om deze grondstof optimaal te benutten en betekent een volgende stap van het merk om zorgvuldig om te gaan met de planeet.

Unilever en Solazyme werken al vijf jaar samen aan meerdere projecten. Dit heeft nu geleid tot een leveringsovereenkomst voor de eerste van door Solazyme en Unilever gezamenlijk ontwikkelde oliën, met een aanvankelijke levering van ten minste 10.000 ton. Het overgrote deel van de olie voor de zeepproducten zal worden geproduceerd in de nieuwe fabriek voor hernieuwbare oliën in Moema, Brazilië. Unilever verwacht het volledige volume af te nemen binnen twaalf tot achttien maanden.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE