1. Home
  2. ...
  3. News & features
  4. Een duurzame maaltijd samenstellen? Simpel!

Een duurzame maaltijd samenstellen? Simpel!

November 2014 – De landelijke actie ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’ van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever is op 3 november van start gegaan. Caroline Tensen gaf het startsein bij Albert Heijn XL in Muiden. Doel: consumenten laten zien hoe eenvoudig het is een duurzame maaltijd samen te stellen.

Duurzamer eten belangrijk

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk duurzamer te eten. Ook is de consumptie van duurzame producten flink toegenomen. Toch let twee derde van de consumenten bij het boodschappen doen er vaak niet op of eten duurzaam is. Dit blijkt uit het GfK-onderzoek ‘Duurzaam eten’ dat werd uitgevoerd in opdracht van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever. Deze organisaties willen laten zien hoe eenvoudig het is om een duurzamer gerecht te maken en trapten op 3 november in de Albert Heijn XL in Muiden de actie Doe Maar Lekker Duurzam af.

Cadeaukaart

Tijdens deze actie kunnen consumenten tot en met 23 november bij Albert Heijn duurzamere producten kopen met een cadeaukaart van 12,50 euro die de Nationale Postcode Loterij deze week aan al haar 2,5 miljoen deelnemers geeft. Daarbij kan worden gekozen uit ruim 600 producten van het merk AH puur& eerlijk en Unilever-producten met een duurzaamheidskenmerk.

Het startschot voor de campagne werd gegeven in de drukbezochte Albert Heijn XL in Muiden door Caroline Tensen, ambassadeur van de Postcode Loterij, samen met marketingdirecteuren Adriaan Thierry van Albert Heijn en Bart Kuppens van Unilever, managing director Imme Rog van de Nationale Postcode Loterij en een honderdtal klanten. Daarna deden de eerste klanten boodschappen met de cadeaukaart. Ook werd er door klanten volop geproefd van duurzame gerechten die door ambassadeurs Caroline Tensen, Quinty Trustfull, Gaston Starreveld en tv-kok Caspar Bürgi werden bereid en uitgedeeld.

Resultaten onderzoek

GfK stelde via een representatieve steekproef aan consumenten vragen over duurzamer eten. 51% van de consumenten geeft aan duurzaam eten zeer belangrijk te vinden. Bij het boodschappen doen let een derde van de consumenten er ook daadwerkelijk op of het eten duurzaam is. Redenen om niet te kiezen voor duurzamere producten zijn met name gewoonte en prijs. De supermarkt wordt door consumenten het vaakst bezocht om duurzame producten te kopen, gevolgd door de speciaalzaak, boer, biologische winkel en markt. 

Voor 69% van de consumenten betekent duurzaam eten vooral zo min mogelijk eten weggooien, 61% vindt het belangrijk dat dieren een beter leven hebben gehad. Ook laat het onderzoek zien dat duurzaam eten de afgelopen jaren belangrijker is geworden. Vier op de tien consumenten zijn de afgelopen twee jaar duurzamer gaan eten. 30% verwacht de aankomende twee jaar meer duurzame producten te kopen.

Zie ook het artikel Doe Maar Lekker Duurzaam. Meer informatie over duurzamer eten is te vinden op www.doemaarlekkerduurzaam.nl.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top

WE KOMEN GRAAG MET JE IN CONTACT

We zijn altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst.

NEEM CONTACT OP MET ONS

Neem contact op met Unilever en onze teams.

CONTACTINFORMATIE