Lifebuoy-programma boekt geweldig resultaat

April 2014 – ‘Help a Child Reach 5’ droeg in Thesgora, India bij aan een enorme daling van het aantal diarreegevallen: van 36% naar 5%*.

Positieve impact

Lifebuoy, Unilevers zeepmerk dat bacteriën bestrijdt, heeft de resultaten van het programma ‘Help a Child Reach 5’, gelanceerd in Thesgora, India bekendgemaakt en daarbij gewezen op een enorme daling van het aantal diarreegevallen: van 36% naar 5%*. ‘Help a Child Reach 5’ werd gelanceerd in Thesgora, een dorp in Madhya Pradesh, India, waar het percentage sterfgevallen door diarree een van de hoogste is in India. 

De lancering ging vergezeld van de vertoning van een prijswinnende film ‘Gondappa’ en verschillende initiatieven in Thesgora om op cruciale momenten van de dag de handen te wassen. In een onafhankelijk onderzoek door Nielsen in september 2013 onder 1.485 huishoudens met kinderen jonger dan 12 jaar werd vastgesteld dat gedurende de periode dat het handenwasprogramma van Lifebuoy in dit dorp actief was, het aantal diarreegevallen er drastisch was afgenomen, van 36% naar 5%*.

Deze resultaten tonen aan dat handenwasprogramma’s een aanzienlijke positieve impact hebben op het handenwasgedrag en de gezondheid van een gemeenschap. De handenwasprogramma’s van Lifebuoy worden nu uitgebreid naar dorpen in 14 landen (Bangladesh, Brazilië, Egypte, Ghana, India, Indonesië, Kenia, Maleisië, Nigeria, Pakistan, Zuid-Afrika, Soedan, Oeganda en Vietnam) en ze worden in India opgeschaald, zodat ze 45 miljoen mensen zullen bereiken.

Download een thesgora-infographic.pdf ( 346KB ) van de handenwascampagne.

Help a Child Reach 5

De campagne ‘Help a Child Reach 5’ van Lifebuoy heeft als doel voorkombare ziekten zoals diarree uit te bannen door mensen gewoontes aan te leren op het gebied van handenwassen, waardoor vele levens kunnen worden gered.

Dit draagt bij aan het realiseren van Unilevers ambitieuze doel om tegen 2015 meer dan een miljard mensen te helpen hun gewoontes op het gebied van hygiëne te verbeteren. Op 28 april 2014 wordt het Unilever Sustainable Living Report 2013 gepubliceerd. Hierin zal worden bevestigd dat Unilever circa 303 miljoen mensen heeft bereikt via haar programma’s op het gebied van handen wassen, veilig drinkwater, mondgezondheid en zelfvertrouwen.

Duurzame groei

Samir Singh, Global Brand Vice President van Lifebuoy, licht toe: "De Lifebuoy-campagne ‘Help a Child Reach 5’ heeft geweldige resultaten laten zien in Thesgora en we gaan deze campagne nu wereldwijd opschalen. Op dit moment heeft Lifebuoy het handenwasgedrag van 183 miljoen mensen in 14 landen beïnvloed en de resultaten van onze inspanningen tot nu toe hebben aangetoond dat wanneer een sociale missie verankerd is in de kernpropositie van een succesvol merk, dit snel kan leiden tot substantiële en daadwerkelijk levensreddende verandering."

Wereldwijd sterft iedere 15 seconden een kind aan diarree of longontsteking, wat neerkomt op 2,1 miljoen sterfgevallen per jaar. Handen wassen met zeep is de effectiefste manier om kindersterfte te voorkomen en bij te dragen aan VN Millennium Doelstelling 4 gericht op het terugdringen van kindersterfte.

Meer dan 2,5 miljard mensen hebben nog steeds geen toegang tot effectieve sanitaire voorzieningen, goede hygiëne en veilig drinkwater. Het aanpakken van deze problemen kan een grote impact hebben op de ziekten die zorgen voor een slechte gezondheid en die levens kosten. Om nog betere resultaten op het gebied van gezondheid te realiseren en de kosten te verlagen, zal Unilever trachten deze problemen alle drie tegelijk aan te pakken. Unilever heeft vooraanstaande merken – Lifebuoy, Pureit en Domestos – die op deze drie gebieden een verschil kunnen maken.

Naast de 183 miljoen mensen die Lifebuoy heeft bereikt met zijn handenwasprogramma zorgt Pureit voor veilig drinkwater voor 55 miljoen mensen. Beide merken hebben nauw samengewerkt met anderen, zoals PSI, een partner van de Unilever Foundation. Domestos en de Unilever Foundation werken samen met UNICEF aan het opschalen van het programma Community Approaches to Total Sanitation van deze organisatie. * Claim van Hindustan Unilever Ltd. gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Nielsen (september 2013, onder 1.485 huishoudens in 11 dorpen (6 test en 5 controle); huishoudens met kinderen jonger dan 12 jaar).

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top