Op zoek naar innovatieve start-ups

Juli 2014 – Met de Unilever Foundry biedt Unilever innovatieve start-ups een uniek mentorprogramma en een kans om zich verder te ontwikkelen.

Unilever logo

Toekomstige strategische partners

In mei 2014 is de Unilever Foundry gelanceerd. Dit is de centrale plek voor technologiestart-ups die met Unilever willen samenwerken. De Foundry biedt hun de kans mondiale projecten op te zetten en verder te ontwikkelen en te profiteren van financiering via Unilever Ventures. Unilever wil als hun mentor en partner fungeren om samen met hen nieuwe wegen te verkennen om in contact te komen met onze consumenten en klanten.

Centraal binnen de Foundry staat een uniek mentorprogramma. Meer dan 200 Unilever-marketeers wereldwijd delen als mentor hun expertise en ervaring. Gedurende drie maanden werken zij samen met ondernemers aan de vormgeving van hun merkvisie, marketingstrategie en product-roadmap, hetzij als onderdeel van een gestructureerd plan of via een gerichte een-op-eendialoog.

“Unilever is de op een na grootste adverteerder wereldwijd en we zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om in contact te komen met onze consumenten en klanten. Het mentorprogramma van de Unilever Foundry stelt ons in staat nieuwe bedrijven te ondersteunen en te helpen ontwikkelen die kunnen uitgroeien tot Unilevers strategische partners op de lange termijn,” aldus Marc Mathieu, SVP Marketing bij Unilever.

Zaaien en oogsten

De afgelopen 18 maanden hebben we een pilot van dit programma uitgevoerd via start-up accelerators wereldwijd. In het Verenigd Koninkrijk werken we samen met Collider, een B2Brand start-up accelerator. Unilever-mentoren werken met start-ups van Collider die zich richten op marketing- en reclametechnologie om hen te helpen hun proposities verder te ontwikkelen en om pilots mogelijk te maken.

Beide ondernemingen zien nu al de voordelen van deze samenwerking. Unilever heeft toegang tot de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketingtechnologie en komt in aanraking met nieuwe manieren van werken, terwijl op dit moment al vijf start-ups van Collider met Unilever-merken overeenkomsten hebben getekend die omzet genereren.

Rose Lewis, medeoprichter van Collider, zegt hierover: “Bij Collider zijn we erop gericht onze start-ups te helpen duurzame bedrijven te worden, hun steun te verlenen bij het ontwikkelen van hun proposities, ondernemingsplannen en technologie-roadmaps, en hen voor te bereiden op toekomstige fondsenwerving. Unilevers input is cruciaal om ervoor te zorgen dat onze start-ups werken aan de oplossing van echte problemen waarvoor merken zich gesteld zien en merken helpen zaken te doen.”

Inspireren tot nieuwe ideeën en werkwijzen

Een van de start-ups bij Collider is Sumo Insight, een innovatief marktonderzoeksbedrijf. Medeoprichter Tina Newport vertelt: “Unilever heeft ons geholpen onze productpositionering verder te verfijnen en prioriteiten te stellen ten aanzien van de volgende ontwikkelingsfase in onze roadmap. We hebben nu een geweldige uitgangspositie om ons bedrijf verder te brengen.”

Sam Oakley van Stashmetrics, een andere start-up bij Collider, voegt hieraan toe: “Via onze mentoren kregen we goed inzicht in hoe Unilever werkt, waar en wanneer we door moesten zetten en – heel belangrijk – wanneer we een kans moesten laten lopen. Zij hebben ons geweldig op weg geholpen op een pad dat – naar ik hoop – iets gaat opleveren voor beide partijen.”

Doe mee aan dit programma

Start-ups kunnen een mentor vinden op http://foundry.unilever.com/mentors/. Kies een mentor gebaseerd op vaardigheden en locatie en stuur deze rechtstreeks een verzoek om samenwerking.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top