Op zoek naar jonge mensen met grote ideeën


Unilever logo

Juni 2014 - Jonge mensen met innovatieve oplossingen voor problemen op het gebied van duurzaamheid kunnen meedingen naar de Unilever Sustainable Living Young Entrepreneurs Awards.

Duurzame initiatieven

Voortbouwend op het succes van de 2013 Awards, nodigt Unilever opnieuw jonge mensen uit om praktische en innovatieve oplossingen te bedenken voor een aantal van ’s werelds grootste problemen op het gebied van duurzaamheid en deze in te dienen voor de Unilever Sustainable Living Young Entrepreneurs Awards.

Iedereen van 30 jaar of jonger kan bij Unilever ideeën indienen voor schaalbare en duurzame producten, diensten of toepassingen om milieu-impact te verkleinen, gezondheid en welzijn te verbeteren en de levensstandaard te verhogen door veranderingen in werkwijze of gedrag.

De Awards, waarvoor wordt samengewerkt met het Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL) en Ashoka, bieden zeven jonge mensen in totaal meer dan € 200.000 aan financiële ondersteuning en individueel toegesneden advies. De uiteindelijke winnaar ontvangt tevens de prestigieuze HRH The Prince of Wales Young Sustainability Entrepreneur Prize.

De zeven finalisten gaan deelnemen aan een online-ontwikkelingsprogramma, gevolgd door een tweedaagse ‘accelerator’-workshop bij de Universiteit van Cambridge in het Verenigd Koninkrijk, waar zij deskundige hulp en professionele begeleiding krijgen om hun ideeën te ontwikkelen.

Online-platform

De Awards zijn online te vinden bij Ashoka Changemakers, een platform dat maatschappelijk betrokken ondernemers overal ter wereld met elkaar verbindt om ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren en te adviseren. Inzendingen dienen uiterlijk 1 augustus 2014, middernacht BST, te worden ingediend. In oktober 2014 worden de finalisten bekendgemaakt en in januari 2015 vinden de Cambridge ‘accelerator’-workshop en eindbeoordeling plaats.

Initiatieven in 2013

Vorig jaar schreven ruim 500 jonge ondernemers uit meer dan 90 landen zich in voor de Awards. De winnende projecten liepen uiteen van een mobiel data- en messaging-systeem voor het monitoren en optimaliseren van watertoevoer en -gebruik in India tot goedkoop kippenvoer van overgebleven mangopitten in Nigeria, en van waterloze toiletten op het platteland van Peru tot een werk-voor-onderwijs-plan in Nepal, waarbij kinderen van landarbeiders met lage inkomens onderwijs krijgen in ruil voor werk dat hun ouders verrichten voor een collectieve boerderij.

De uiteindelijke winnaar – die naast € 50.000 de HRH The Prince of Wales Prize won – was Gamal Albinsaid, een 24-jarige Indonesiër, die met één idee twee duurzaamheidsuitdagingen aanpakte: de waarde van huishoudelijk afval omzetten in een ziektekostenverzekering voor gezinnen met lage inkomens. Dit inspirerende initiatief wordt nu omgezet in een reproduceerbaar model in gemeenschappen overal in Indonesië.

Sleutelrol

Unilever CEO Paul Polman over de Awards: “Ik ben van mening dat jonge mensen een sleutelrol spelen bij het vinden van oplossingen voor veel van de uitdagingen waarvoor de wereld zich gesteld ziet. De finalisten van vorig jaar zijn hiervan het bewijs. Jongeren zullen weldra 50 procent vormen van de bevolking in zich ontwikkelende en opkomende landen, maar ze vormen 100 procent van de toekomst. Daarom is het absoluut essentieel hen te blijven betrekken bij de taak duurzaam leven tot gemeengoed te maken en te investeren in hun ideeën.”

Polly Courtice, LVO, Director van CISL: “In het eerste jaar van de Unilever Awards lag de nadruk op de creativiteit en het dynamisch ondernemerschap van jonge mensen wereldwijd bij de aanpak van cruciale duurzaamheidsproblemen. Graag brengen we de inzichten van de Cambridge-community op het gebied van research samen met ons wereldwijde netwerk van leiders in het bedrijfsleven om dit Awards-programma te steunen bij het bevorderen van de innovatie en het leiderschap die zo hard nodig zijn.”

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top