1. Home
  2. ...
  3. Overig nieuws
  4. Unilever krijgt tweede Lean and Green Star

Unilever krijgt tweede Lean and Green Star

November 2014 – Op 4 november ontving Unilever als een van de koplopers in duurzame logistiek de tweede Lean and Green Star. De tweede ster is een erkenning voor bedrijven die hun inspanningen op het gebied van verduurzaming naar een volgend niveau hebben gebracht en die voldoen aan een aantal specifieke criteria.

Unilever logo

Koplopers

Drie koplopers in duurzame logistiek ontvingen op 4 november hun tweede Lean and Green Star: Unilever, Plus Retail en Van Duijvenbode Transport. Zij voegen zich bij 13 koplopers die in mei jl. al hun tweede Star ontvingen. Daarnaast kregen 16 organisaties de eerste Lean and Green Star.

De bedrijven die hun besparingen registreren via Lean and Green-monitoring hebben gezamenlijk inmiddels een totale reductie van 22,0% gerealiseerd, dat is 250.212 ton CO2. Met de totale Lean and Green CO2-besparing kunnen inmiddels ruim 90.000 luchtballonnen worden gevuld.

Erkenning

De tweede Lean and Green Star is een erkenning voor bedrijven die hebben bewezen:

  • in staat te zijn CO2-emissies te berekenen conform de rekenwijze van de tweede Star
  • in staat te zijn voldoende datanauwkeurigheid te realiseren
  • 20% CO2-reductie te hebben behouden sinds nulmeting
  • minimaal drie maatregelen te hebben opgesteld of genomen tot innovatie en/of samenwerking, waarvan twee met betrekking tot CO2-reductie.

Verder wordt aan verladers gevraagd vervoerders te stimuleren om te vergroenen. En aan vervoerders om een transportvloot te hebben met minimaal euronorm 4,5.

Unilever Benelux

Unilever Benelux heeft vanaf het moment dat zij deelneemt aan Lean and Green haar CO2-uitstoot met meer dan 20% weten terug te dringen ten opzichte van 2011. De CO2-uitstoot is meetbaar gemaakt door het gebruik van KPI’s gekoppeld aan het Lean and Green-programma. Om de CO2-uitstoot verder te kunnen reduceren, zijn nieuwe plannen gemaakt.

“Pas als je zicht hebt op de hoeveelheid CO2-emissie per lading per partij, kun je als multinational groeien in duurzaamheid,” aldus Jannie van Andel, Logistics Manager bij Unilever Benelux en Lean and Green Ambassadeur. Dat is de meerwaarde van de tweede Lean and Green Star.”

Maatregelen die Unilever Benelux neemt om haar doelstelling te bereiken bestaan uit:

  • Verduurzaming van warehouses en transportmiddelen
  • Nieuw duurzaam warehouse voor Home and Personal Care, met verbeterd ‘centre of gravity’
  • Betere benutting van ‘pallet floor space’ (PFS) in de vrachtauto’s, betere afstemming van afleverdagen en leverfrequentie, double stacking en consolidatie met andere verladers (in een multi-useromgeving) 
  • ‘Verdikking’ van stromen en reducering van ‘lege’ kilometers in samenwerking met logistiek dienstverleners (4C4More)

In 2010 lanceerde Unilever het Unilever Sustainable Living Plan. Hieruit vloeit Unilevers logistieke doelstelling voort: tegen 2020 zullen de CO2-emissies van haar wereldwijde logistieke netwerk op of onder het niveau liggen van 2010, ondanks aanzienlijk hogere volumes.

Lean and Green

Lean and Green is een programma dat een concrete en pragmatische bijdrage wil leveren aan de verduurzaming van mobiliteit. Daarbij gaan kostenbesparing en CO2-reductie hand in hand. Lean and Green ondersteunt bedrijven en overheden die zich willen verbinden aan de doelstelling van het programma om hun mobiliteitsbehoefte te realiseren met een minimale reductie van 20% CO2 binnen een periode van vijf jaar. Voor een gevalideerd plan van aanpak ontvangen zij een Lean and Green Award; voor het daadwerkelijke resultaat en vervolgde ambitie kunnen zij een (of meerdere) Lean and Green Star(s) verdienen.

Connekt, een internationaal netwerk van bedrijven, overheden en kennisinstellingen voor duurzame en betrouwbare mobiliteit, is uitvoerder van het programma. Connekt ondersteunt en verbindt bedrijven en overheden bij het formuleren en integreren van duurzaamheidsdoelstellingen in de bedrijfsvoering.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top