1. Home
  2. ...
  3. Overig nieuws
  4. Handen wassen kan levens redden

Handen wassen kan levens redden

Maart 2015 – Elk jaar overlijden ruim 6,6 miljoen kinderen al vóór hun vijfde verjaardag aan ziekten die voorkomen hadden kunnen worden, zoals diarree en longontsteking.

Myriam Sibide geeft als Global Social Mission Director voor Unilevers zeepmerk Lifebuoy leiding aan een beweging die in 16 landen al meer dan 183 miljoen mensen heeft bereikt. Myriam wil met haar werk mensen het belang laten inzien van wat zij de beste uitvinding op het gebied van volksgezondheid vindt: een stuk zeep.

Myriam vertelt: “Handen wassen kan levens redden – en merken hebben een verantwoordelijkheid om in hun lokale markten een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Mijn team heeft als ambitie om in de aanloop naar 2020 één miljard mensen te inspireren tot andere handenwasgewoonten, en we zetten sterk in op het aangaan van de juiste partnerships en een gerichte marktbenadering om dat te realiseren.”

Op het lijf geschreven

Myriam behaalde in 1999 een PhD op het onderwerp ‘handen wassen met zeep’, waardoor ze wereldwijd de enige is met een doctoraat op dat gebied. Sindsdien heeft deze problematiek haar voortdurende aandacht.

“We weten dat zeep ziektekiemen kan verwijderen en daardoor ziekten kan voorkomen, maar we moeten mensen zover krijgen dat ze het veel vaker gebruiken. Gedragsverandering is een heel krachtig middel, en bij Unilever kunnen onze marketingteams ons helpen het belang van handen wassen over te brengen op een manier die echt effectief is,” vertelt Myriam.

De meest gedenkwaardige mijlpaal tot dusver is voor haar de instelling van Wereldhandenwasdag, die ieder jaar op 15 oktober plaatsvindt, en hoe die dag zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Volgens de laatste telling kregen 200 miljoen mensen in 53 landen tijdens dit evenement informatie over de gezondheidsvoordelen van handen wassen met zeep. “Daar ben ik supertrots op!”

Geen stokpaardje

Onderzoek heeft uitgewezen dat het promoten van handen wassen met zeep weleens de meest rendabele manier zou kunnen zijn om kindersterfte te voorkomen en 600.000 levens per jaar te redden. Maar voordat handen wassen met zeep overal ter wereld gemeengoed wordt, moet de boodschap worden uitgedragen. Volgens Myriam was haar presentatie tijdens TED@Unilever een goede manier om nieuw publiek te bereiken.

“Handen wassen moet geen activiteit of stokpaardje zijn van een kleine groep mensen, maar een gewoonte – iets wat iedereen doet, meerdere malen per dag, zonder er zelfs maar over na te denken.”

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top