1. Home
  2. ...
  3. Overig nieuws
  4. Meer toiletten, minder ziektes in Kenia

Meer toiletten, minder ziektes in Kenia

Juni 2015 – De Unilever Foundation werkt samen met UNICEF aan het verbeteren van sanitatie. Unilever Foundation Ambassadeur 2015, Harsh Mishra, bezocht enkele UNICEF-programma’s in Kenia.

Unilever Foundation Ambassador Challenge

Met de Unilever Foundation Ambassador Challenge wil Unilever bewustwording en betrokkenheid bij haar medewerkers creëren ten aanzien van de Unilever Foundation en haar vijf wereldwijde partners (UNICEF, Oxfam, WFP, PSI en Save the Children). Ieder jaar krijgen enkele werknemers – als ambassadeur – de kans een initiatief van een van de partners te bezoeken en zelf te zien welke positieve maatschappelijke impact de samenwerking tussen Unilever en haar partners heeft.

Harsh Mishra, Area Sales & Customer Manager bij Hindustan Unilever Limited in India, werd onlangs benoemd tot Unilever Foundation Ambassadeur 2015 voor Unilevers partnership met UNICEF. Hij bezocht een aantal plekken in Kenia waar door UNICEF ondersteunde programma’s worden uitgevoerd. Deze programma’s motiveren mensen hun gedrag op het gebied van hygiëne en toiletgebruik te veranderen, wat er uiteindelijk toe bijdraagt dat levens worden gered.

De korte video van dit bezoek geeft een indruk van de positieve impact die de samenwerking tussen de Unilever Foundation, Unilevers reinigingsmerk Domestos en UNICEF heeft op de lokale bevolking.

Goede sanitaire voorzieningen

Momenteel zorgt gebrek aan goede sanitaire voorzieningen – een fundamenteel mensenrecht – ervoor dat 2,5 miljard mensen wereldwijd iedere dag opnieuw worden blootgesteld aan levensbedreigende ziektes. 1 miljard van hen doet de behoefte in de open lucht. In Kenia heeft meer dan 61% van de plattelandsbevolking geen toegang tot fatsoenlijke sanitaire voorzieningen en doet 17% de behoefte in de open lucht. 

Harsh zegt hierover: “Deze mensen worden elke dag opnieuw voor grote problemen gesteld, omdat zij door gebrek aan goede gewoonten en voorzieningen op het gebied van hygiëne en sanitatie worden getroffen door vermijdbare ziektes, zoals diarree en cholera. Ons partnership maakt optimaal gebruik van onze gezamenlijke sterke punten en door UNICEF te steunen dragen we bij aan tastbare gedragsverandering op sanitair gebied, wat echt een verschil maakt in het leven van mensen.”

Gedrag veranderen, gezondheid verbeteren

Tijdens zijn bezoek kreeg Harsh de kans mensen te ontmoeten uit uiteenlopende lagen van de bevolking, zoals ambtenaren, zorgverleners, lokale inwoners en schoolkinderen. De meeste dorpen die hij bezocht doorlopen het proces van 'prikkelen' (waarbij een impuls wordt gegeven om te veranderen) of hebben dit al doorlopen. 'Prikkelen' is een essentieel onderdeel van het door UNICEF ondersteunde programma ‘Community Approaches to Total Sanitation’ (CATS) en richt zich volledig op gedragsverandering. 

Naarmate bewoners in kaart brengen welke plekken in het dorp ze gebruiken als toilet, dringt het tot de hele gemeenschap door dat de behoefte doen in de open lucht bijdraagt aan de verspreiding van vermijdbare ziektes. UNICEF werkt nauw samen met de regering van Kenia om CATS op te schalen om ook in contact te komen met de moeilijkst bereikbare mensen.

Zodra mensen zich ten volle realiseren hoe belangrijk toiletten zijn, begint de gemeenschap ze te bouwen, vaak met lokale materialen.

In het district Kitui – waar Harsh de meeste tijd heeft doorgebracht – zijn meer dan 1.100 dorpen op deze manier ‘geprikkeld’ en daarvan zijn er nu meer dan 1.000 vrij van ontlasting in de openlucht (‘open defecation free’ oftewel ODF). Het district heeft zich voorgenomen eind 2015 100% ODF te zijn. In het dorp Kathome, dat sinds 2014 ODF is verklaard, geven de inwoners aan dat er minder ziektegevallen zijn, nu mensen thuis een eigen toilet hebben.

Meer dan gezondheid alleen

De investering in betere hygiëne en sanitaire voorzieningen helpt niet alleen de algehele gezondheid van mensen te verbeteren, maar ook hun kwaliteit van leven. Het draagt ertoe bij dat kinderen naar school blijven gaan en geeft hen het gevoel van eigenwaarde en veiligheid dat ze zo nodig hebben, met name vrouwen en meisjes. De programma’s geven de plaatselijke economie ook een flinke impuls, doordat mensen die sanitaire voorzieningen op de markt brengen worden getraind om met kosteneffectieve oplossingen en producten te komen.

Trots dat we een verschil maken

Sinds 2012 heeft het partnership tussen de Unilever Foundation, Domestos en UNICEF ervoor gezorgd dat 1,32 miljoen mensen beter toegang hebben tot een toilet en dat 655.000 mensen nu leven in ODF-gemeenschappen.

In 2015 hebben de Unilever Foundation en Domestos toegezegd het sanitatieprogramma van UNICEF voor nog eens drie jaar te ondersteunen, tot eind 2017. Dit partnership draagt ook bij aan ondersteuning van de sanitatiedoelstelling in het Unilever Sustainable Living Plan, namelijk om tegen 2020 25 miljoen mensen te helpen aan betere toegang tot toiletvoorzieningen door de voordelen van schone toiletten te promoten en toiletten beter toegankelijk te maken.

Terugkijkend op zijn bezoek aan Kenia, zegt Harsh: “Het was een voorrecht zelf te kunnen zien hoe dit partnership van Unilever het leven van zovelen verandert en tegelijkertijd ons bedrijf ten goede komt. Samen bouwen we aan een betere toekomst voor de komende generaties en ik ben trots op het verschil dat wij maken.”

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top