Nieuw schoolplein voor leerlingen basisschool

April 2015 – Drie schoolpleinen werden omgetoverd tot Schoolplein14. Zo startte de Doekoe-actie die Unilever steunt samen met Johan Cruyff Foundation, Arla Foods en Coop Supermarkten.

Make-over

Ambassadeur van de Johan Cruyff Foundation Viggo Waas verraste woensdagochtend 8 april meer dan 600 basisschoolleerlingen met een schoolplein make-over. Het schoolplein van drie basisscholen in de wijk Bijvanck in de gemeentes Huizen en Blaricum werd in een razendsnel tempo omgetoverd tot een Schoolplein14. De make-over is het startsein van de landelijke Doekoe-actie, die de Johan Cruyff Foundation samen met de supermarktorganisatie Coop, Unilever en Arla Foods organiseert. 676 basisscholen in Nederland doen mee aan de Doekoe-actie.

De Doekoe-actie kent met de make-over in de wijk Bijvanck een goede start. De leerlingen van katholieke basisschool de Bijvanck, basisschool Bijvanck en basisschool De Levensboom waren enorm verrast met hun nieuwe Schoolplein14. Viggo Waas vertelt: “Het is ontzettend belangrijk dat kinderen lekker buiten kunnen spelen. Bijvoorbeeld op het schoolplein! De Johan Cruyff Foundation wil kinderen uitdagen en stimuleren om met elkaar te spelen en te sporten.

De Foundation doet dit onder andere met het project Schoolplein14: kleurrijke vlakken en lijnen waardoor kinderen lekker kunnen sporten en spelen.” Het kleurrijke schoolplein van de basisscholen is nog niet af. De kinderen van groep acht mogen nu zelf ook écht een Schoolplein14 ontwerpen, dat binnenkort wordt gerealiseerd. Tijdens de Doekoe-actie winnen daarnaast nog tien andere scholen een Schoolplein14.

Sparen voor sport- en spelmaterialen

Gedurende de Doekoe-actie kunnen klanten van de in totaal 240 Coop-supermarkten in Nederland zeven weken sparen voor sport- en spelmaterialen voor scholen uit de buurt. Zij ontvangen bij aankoop van geselecteerde producten van Unilever en Arla Foods Doekoe-munten, die ze kunnen doneren aan de deelnemende scholen. Hoe meer munten, hoe hoger het bedrag dat de scholen aan sport- en spelmaterialen mogen besteden. 

Jurjen Worp, Manager Marketing & Communicatie bij Coop: “Coop wil dicht bij zijn klanten staan. Met de Doekoe-actie tonen we onze betrokkenheid bij scholen in de omgeving van onze winkels én stimuleren we kinderen om meer te bewegen. Een prachtig doel!” In totaal doneren Coop en zijn partners ruim 200.000 euro ten behoeve van de Doekoe-actie.

Samen kinderen laten bewegen

Kinderen stimuleren in beweging te komen én te blijven, dat is het doel van de samenwerking tussen Unilever en de Johan Cruyff Foundation. Vooral voor kinderen is het van belang dat zij voldoende bewegen. Daarom zet Unilever zich samen met de Johan Cruyff Foundation in om kinderen – met en zonder beperking – te stimuleren in beweging te komen en te sporten. Zo kan het belang van sport voor de jeugd nog breder worden uitgedragen en dicht bij huis worden aangeboden.

COOP en Unilever

Unilever werkt samen met verschillende sociale partners om bij te dragen aan een betere gezondheid en welzijn van kinderen. Duurzame groei is een voorwaarde om deze maatschappelijke bijdrage mogelijk te maken. Unilever heeft in COOP Supermarkten een perfecte partner gevonden om duurzame groei en maatschappelijke impact te bundelen. COOP Supermarkten heeft lokaal bereik en omarmt Unilever Foundation-partner Johan Cruyff Foundation en Schoolplein14. Samen kunnen we verschil maken en kinderen stimuleren én inspireren tot een gezondere leefstijl.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top