1. Home
  2. ...
  3. Overig nieuws
  4. Unilever lanceert crowdsourcing-initiatief

Unilever lanceert crowdsourcing-initiatief

Maart 2015 - Met het platform Foundry IDEAS wil Unilever tegen 2020 tien keer zo vaak crowdsourcing gebruiken als mechanisme om innovatieve ideeën te genereren.

Unilever logo

Innovatieplatform

IDEAS is een uitbreiding van de Unilever Foundry – Unilevers wereldwijde platform dat ons in staat stelt te innoveren door samenwerking – en vormt een centrale plek voor alle crowdsourcing-briefs waarmee innovators, creatieven en designers samen met ons aan de slag kunnen. We maken al jaren via diverse partners gebruik van crowdsourcing, maar door het te koppelen aan ons innovatieplatform kunnen we het nu inzetten als middel om duurzame groei te bevorderen en het verankeren in onze creatieve en innovatieprocessen.

Unilevers Senior Vice President Global Marketing, Marc Mathieu: “Om onze ambitie van duurzame groei te kunnen realiseren, moeten we overal de vraag uitzetten naar bruikbare capaciteit en ideeën. Met Unilever Foundry IDEAS creëren we een platform waarmee we in contact kunnen komen met iedereen die een innovatief idee heeft. Hoewel crowdsourcing niet nieuw is voor Unilever, willen we tegen 2020 tien keer zo vaak ideeën benutten die door crowdsourcing zijn gegenereerd.”

Cornetto en ‘Cupidity’

Tijdens een recent crowdsourcing-project werkte Cornetto in 13 markten samen met Mofilm aan de ontwikkeling van ‘Cupidity’, een serie korte films gebaseerd op liefdesverhalen van tieners. Elke film werd gemaakt door een lokale, veelbelovende jonge filmmaker en er speelden lokaal bekende acteurs in mee. Het resultaat was 11 films met zeer effectieve en gemakkelijk te delen content, meer dan 500 miljoen views en een Zilveren Leeuw voor dit initiatief op het Cannes Film Festival.

Zo kun je meedoen

Als onderdeel van de lancering van Foundry IDEAS nodigen we iedereen uit ideeën in te sturen en zoeken we ook naar start-ups met innovatieve tools die ons kunnen helpen samen te werken. We hebben drie nieuwe ‘briefs’ ter waarde van € 134.000 voor de financiering van pilotprogramma’s. In de eerste worden ideeën gezocht om consumenten te stimuleren informatie over hun favoriete merk te delen, in de tweede wordt gezocht naar een manier waarop merken het vinden en gebruiken van kwalitatieve user-generated content kunnen automatiseren en de derde gaat over het vinden van, contact leggen met en benutten van online influencers.

Lees meer over het Foundry IDEAS-platform en stuur je idee in op www.ideas.unilever.com/Page/Home.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top