Van Port Sunlight naar Mombasa

September 2013 – Lifebuoy werkt samen met Population Services International om het belang van hygiëne uit te dragen op Keniaanse scholen. Unilever Foundation-ambassadeur Chris Mallaband nam een kijkje ter plaatse.

Gezondheid en hygiëne bevorderen

In 2012 lanceerde de Unilever Foundation de Unilever Foundation Challenge, een wereldwijd initiatief om bij de medewerkers bewustwording en betrokkenheid te creëren ten aanzien van de Foundation en haar mondiale partners.

Chris Mallaband, Capability Building Manager bij de Supply Chain Academy in Port Sunlight, Verenigd Koninkrijk, werd vorig jaar gekozen uit 1.500 gegadigden om ambassadeur van de Unilever Foundation te worden.

Samen met vijf andere wereldwijde ambassadeurs kreeg hij de kans een van de partnerprogramma’s van de Unilever Foundation te bezoeken, met eigen ogen te zien hoe onze steun een verschil maakt en zijn ervaring te delen.

In juni 2013 bezocht Chris het gebied Mombasa in het oosten van Kenia, waar hij een beeld kreeg van de wijze waarop de Unilever Foundation, Population Services International (PSI) en het partnership met Lifebuoy gezondheid en hygiëne bevorderen om zo te helpen levens te redde

Lifebuoy’s School of Five

Unilever logo

Wereldwijd sterven ieder jaar meer dan 2 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar aan longontsteking of diarree. Bijna 50% van deze sterfgevallen zou echter kunnen worden voorkomen, simpelweg door de handen te wassen met zeep, waardoor dit een van de meest rendabele gezondheidsinterventies is.

Als onderdeel van haar campagne 'Help a Child Reach Five' stimuleert Lifebuoy gedragsverandering op scholen door de kinderen te leren hoe belangrijk het is de handen te wassen op essentiële momenten van de dag. Zij kunnen dan op hun beurt fungeren als motoren voor gedragsverandering, door deze boodschap te verspreiden onder hun familieleden, vrienden en buren.

Het initiatief van Lifebuoy – School of Five – is een 21-daags programma dat kinderen leert dat zij hun handen moeten wassen met zeep op vijf belangrijke momenten van de dag: vóór het ontbijt, de lunch en het avondeten, na toiletbezoek en wanneer ze zich wassen. Een uniek en essentieel aspect van het programma is dat leerlingen moeten worden gemotiveerd dit 21 dagen achter elkaar te doen, om te helpen er een gewoonte van te maken.

“We hebben verschillende basisscholen bezocht om te zien hoe PSI en Lifebuoy dit programma implementeren”, aldus Chris. “Enkele ouders die ik sprak, vertelden hoe zij het hadden geleerd van hun kinderen die het programma helemaal hadden doorlopen en hoe zij op hun beurt hun kennis weer hadden gedeeld met andere familieleden en met buren.

Samenwerking essentieel

“Wat ik er vooral van heb geleerd, is dat deze vorm van interventie staat of valt met de kracht en kwaliteit van de relatie tussen Unilever-merken zoals Lifebuoy, de Foundation-partner – in dit geval PSI – en de overheidsinstantie in het land waar je probeert iets in beweging te zetten. Zij moeten alle drie op één lijn zitten en samenwerken, en het verkrijgen van toestemming van de overheid en vervolgens hun voortdurende ondersteuning om dit gedegen en effectief te implementeren, is cruciaal.”

Children at school“Het was duidelijk dat PSI in Mombasa nauw had samengewerkt met zowel het Ministerie van Gezondheid als het Ministerie van Onderwijs om krachtige ondersteuning voor het programma te krijgen. Er was veel animo om het programma verder te ontwikkelen en uit te breiden naar andere plekken in Kenia.”

Alleen al in Kenia en Zimbabwe heeft het Lifebuoy-partnership met PSI meer dan een miljoen mensen bereikt. Het partnership tussen de Unilever Foundation, Lifebuoy en PSI zal zijn programma’s blijven uitbreiden om te helpen Lifebuoy’s missie te realiseren om tegen 2015 het handenwasgedrag van 1 miljard mensen te verbeteren, in lijn met VN Millennium Doelstelling

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top