De Global Goals: hét moment voor actie

September 2015 - De VN heeft 17 ‘werelddoelen’ gelanceerd. Unilever ondersteunt deze doelen en brengt ze tot leven via haar merken gericht op duurzaam leven.

Wij staan achter de werelddoelen van de VN

Unilever logo

Op 25 september hebben 193 wereldleiders hun handtekening gezet ter ondersteuning van deze doelen, met als overkoepelend streven een eind te maken aan extreme armoede, ongelijkheid en onrechtvaardigheid tegen te gaan en klimaatverandering aan te pakken. Het is een historische kans om te bouwen aan een betere toekomst voor iedereen.

De uitdagingen waarop de werelddoelen zich richten hebben een enorme impact op onze activiteiten en sluiten aan bij onze eigen ambities zoals vastgelegd in ons Unilever Sustainable Living Plan. Wij zien de werelddoelen als het moment voor actie.

De doelen verwezenlijken

Onze merken gericht op duurzaam leven werken al aan het verwezenlijken van deze doelen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Ben & Jerry’s bouwt mee aan een breedgedragen maatschappelijke beweging die de wereld onder druk zet om de koolstofarme economie van de toekomst te realiseren (doel 13 voor klimaatgerichte actie). Hun campagne ‘Save our Swirled’ in samenwerking met AVAAZ zet de fans van het merk aan een toekomst te creëren met 100% schone energie. Ben & Jerry’s heeft ook manieren gevonden om energie te besparen met behulp van de Chunkinator. Deze biovergister zet restproducten van ijs om in biogas, wat leidt tot minder uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan de opwarming van de aarde.
  • Het streven van Lifebuoy om een miljard mensen gezondheid en hygiëne te brengen via het programma ‘help a child reach 5’ (help een kind 5 jaar te worden) draagt bij aan het verwezenlijken van doel 3 (goede gezondheid en welzijn). Lifebuoy heeft meer dan 257 miljoen mensen geleerd hun handen te wassen met zeep, een gewoonte die levens kan redden, en helpt nu de levens van zuigelingen te redden.
  • Domestos wil 25 miljoen mensen tegen 2020 helpen aan verbeterde toegang tot een toilet en steunt op die manier doel 6 (schoon water en sanitatie). Door sanitaire voorzieningen te verbeteren, dragen we bij aan een elementair mensenrecht en helpen we ervoor te zorgen dat kinderen gezond blijven en naar school blijven gaan. We doen dit door mee te werken aan UNICEF’s wereldwijde programma’s voor gedragsverandering op het gebied van sanitatie via onze Domestos Toilet Academy en onze schoolprogramma’s gericht op het onderwijzen van WASH (water, sanitaire voorzieningen en hygiëne) en installatie en onderhoud van toiletten.
  • Knorr helpt doel 2 (honger uitbannen) aan te pakken door samenwerking met het World Food Programme en door hun gedeelde ambitie een wereld te creëren waar iedereen toegang heeft tot voedzame levensmiddelen. Knorr steunt doel 15 (bescherming van het leven op het land) door zich te verplichten al haar landbouwgrondstoffen te betrekken uit duurzame landbouw, ten gunste van boeren en ter bescherming van hun land.

Onze manier van zakendoen veranderen

Als we deze ambitieuze doelstellingen willen waarmaken, dan betekent dit dat we de manier waarop we zakendoen fundamenteel moeten veranderen en onze verantwoordelijkheid moeten nemen voor de impact die we hebben. We realiseren ons bovendien dat het bereiken van deze doelen alleen een kans van slagen heeft als de publieke sector, de private sector en het maatschappelijk middenveld allemaal in actie komen, echt leiderschap tonen én de bereidheid om samen te werken.

We weten dat wanneer alle landen zijn voorzien van een betere infrastructuur, een gezonde, goed opgeleide beroepsbevolking en de systemen voor een beter beheer van middelen, zij een hoger economisch en commercieel rendement zullen realiseren. Er is geen business case voor aanhoudende armoede.

Unilever CEO Paul Polman: “Wij brengen de werelddoelen al tot leven via onze merken gericht op duurzaam leven en hun maatschappelijke missies.”

Hij voegt daaraan toe: “De uitdagingen waarop deze doelen zich richten hebben een aanzienlijke impact op onze activiteiten en bieden ons tegelijkertijd kansen. Ze sluiten aan bij onze eigen ambities die zijn vastgelegd in ons Unilever Sustainable Living Plan, zoals ontbossing, de positie van vrouwen, en gezondheid en hygiëne.”

Draag je steentje bij

Wij zullen doorgaan met helpen de werelddoelen te realiseren via onze activiteiten. Maar ondersteuning van deze doelen is niet alleen een taak voor bedrijven en politici – wij allemaal kunnen, en moeten, ons steentje bijdragen.

Hoe meer mensen zich bewust zijn van de werelddoelen, des te succesvoller het realiseren ervan zal zijn. Het enige wat je moet doen, is het doel kiezen dat voor jou het meest betekent en dit te delen met zo veel mogelijk mensen. Social media zijn een geweldige manier om dat te doen.

Word een ‘global citizen’

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top