Europa bereikt ‘zero waste’ mijlpaal

Unilever behaalde in januari het doel om geen niet-gevaarlijk afval van haar fabrieken naar de vuilstort te sturen. Nu bereiken we een nieuwe mijlpaal in onze ambitie om geen afval meer naar de vuilstort te sturen.

Een afvalvrije ambitie

Zero Waste

Negen maanden nadat we onze doelstelling bereikten om geen ongevaarlijk afval vanuit ons wereldwijde netwerk - 242 fabrieken in 67 landen - meer naar de vuilstort te sturen, zijn we nu ook een bedrijf zonder stortafval in Europa geworden. Dit houdt in dat niet alleen onze fabrieken, maar ook de terreinen, logistieke activiteiten, distributiecentra en kantoren die in onze eigendom zijn of volledig door ons gerund worden geen afval meer naar de vuilstort sturen.

In januari 2015 hebben we onze ambitie bekendgemaakt om geen afval meer te produceren. Onze Europese bedrijven zijn de eerste die dit nieuwe doel hebben bereikt, waarbij nog eens 63 andere faciliteiten nu geen stortafval meer produceren. Rond het eind van het jaar willen we nergens ter wereld mee afval laten storten en daarnaast verder werken aan het uitbannen van afval binnen de gehele waardeketen.

Samen de hoeveelheid afval tegengaan

Pier Luigi Sigismondi, Unilever Chief Supply Chain Officer: “Onze doelstelling om een bedrijf zonder stortafval te worden is essentieel voor Unilevers ambities voor duurzame groei. We streven ernaar om dit binnen de gehele bedrijfstak te realiseren. 

In juni dit jaar hebben we met onze collega-bedrijven, experts en belangrijke stakeholders de koppen bij elkaar gestoken om mensen persoonlijk te betrekken bij dit milieutechnische en maatschappelijke vraagstuk. Alleen samen kunnen we de hoeveelheid afval op de wereld op grote schaal tegengaan. Onze Europese teams hebben een belangrijke nieuwe mijlpaal bereikt en bewezen dat het model en de mentaliteit achter onze prestaties in de fabrieken ook daarbuiten herhaald kunnen worden.”

Uitdagingen overwinnen

Unilevers President Europa, Jan Zijderveld voegde hieraan toe: “We zijn heel trots dat onze bedrijven in Europa nu helemaal geen afval meer naar stortplaatsen sturen. Helemaal geen afval meer produceren is complex, omdat we van veel niet-producerende locaties geen eigenaar zijn en er zelfs geen meerderheid vormen. Onze teams hebben met veel energie, initiatief en ondernemerschap meerdere uitdagingen overwonnen. 

Het Unilever Sustainable Living Plan is diep geworteld in onze organisatie en ook steeds meer in onze merken. Nu duurzame merken meer groei en besparingen laten zien door efficiënter en beter gebruik te maken van middelen en materialen, wordt het steeds duidelijker dat duurzaamheid vanuit bedrijfskundig oogpunt loont.”

Hoe past dit in ons Sustainable Living Plan?

In 2010 hebben we ons ten doel gesteld om onze milieuvoetafdruk veroorzaakt door de productie en de consumptie van onze producten uiterlijk 2020 te halveren, waarbij we ons realiseerden dat voor het oplossen van de belangrijkste wereldproblemen totale systeemveranderingen nodig zijn. Wij hebben onze sporen verdiend wat betreft het terugdringen van afval. Sinds 2012 – toen wij het uitbannen van stortafval als doelstelling opnamen in ons Unilever Sustainable Living Plan (USLP) – hebben we een ‘zero waste mind-set’ ingevoerd om het wereldwijde uitrolprogramma te versnellen, de beschikbaarheid van middelen te garanderen en de doelstelling ruim op tijd te behalen.

Waarom is het belangrijk om geen afval te produceren?

Jaarlijks wordt er wereldwijd naar schatting 1,3 miljard ton vast afval opgehaald. Dit zal naar verwachting toenemen tot 2,2 miljard ton in 2025, waarbij bijna de gehele toename afkomstig zal zijn van ontwikkelingslanden. Het verteren van vast afval zorgt voor wel 5% van alle broeikasgassen op de gehele wereld. Om de druk op de eindige hulpbronnen van onze planeet te verlagen, is het nu belangrijker dan ooit om afval te voorkomen.

Meer over deze onderwerpen te weten komen
Terug naar top